Osteopati, massage eller inget?

Vad rekommenderas inom yoga?

Ja alla säger olika.

Jag tror helt enkelt det beror på vilken bakgrund yogalärarna har. Jag har till exempel träffat en "authorised" yogalärare som tycker att man inte behöver, eller ska, komplettera ashtangayogan med något annat (han syftade på såväl massage och dylik kroppsterapi som vanlig terapi).

Jag håller inte med honom för vi är alla olika och behöver olika sätt för att komma i balans i vårt liv. Enbart yoga hade inte hjälpt mig komma till den plats jag är idag i livet.

Neil, som är kiropraktor, har således stor anatomikunskap och helt enkelt en annan bakgrund. Han tyckte att yogaelever bör regelbundet (jag vet inte vad regelbundenhet är för honom) besöka en kiropraktor eller osteopat för att kontrollera sin kropp. Det var när jag var i Thailand förra sommaren som Neil rekommenderade mig att jag skulle se en kiropraktor eller osteopat efter min graviditet för att justera kroppen. Jag är glad för rekommendation just för min höft hade fått en sig liten kyss. En graviditet och förlossning samt amning och sömnbrist är STORA påfrestningar för kroppen.

Liksom vår bil behöver service 1 till 2 gånger om året behöver våra kroppar service. Ibland ttycker jag att vi tar bättre hand om våra materiella ting än vår egen kropp och välbefinnande! Visst kostar det en slant att besöka en osteopat eller kiropraktor. Det gör det också att besöka frisören. Utan att fundera så väljer många av oss att lägga en massa pengar på frisörbesök, fika och kläder (detta gällde även mig tidigare) och snålar in på att gå till tandläkaren eller besöka en osteopat/kiropraktor men vad kostar det inte oss om 30-40 år när vi kanske inte kan gå ordentligt p.g.a. en dålig höft eller inte har några tänder kvar?

Jo, yogan gör mycket positivt för kroppen men jag tror att det inte skadar att låta en professionell person ta en liten koll på kroppen liksom vi låter en tandläkare kolla våra tänder. Jag tror också att det är bättre att kontrollera och hålla koll på kroppen innan det händer något allvarligt!

Vad gäller massage skulle jag inte kunna vara utan det. Jag mår så gott de gånger jag har fått massage!

Slutligen är det upp till var och en hur man vill göra. Lyssna till vad olika yogalärare har att säga. Analysera. Ta till dig.  Förkasta det du inte tro på. MEN du ska kunna förklara varför du förkastar eller tar till dig något. Viktigt men insikt och förståelse. Detta gäller även den fysiska yogaträningen som pranayama och meditation liksom övrig livsstil (kost och dylik).

Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0