Mitt osteopatbesök...

...gick till såhär:

Det kan liknas vid ett besök hos massören. Jag fick ta av mig (trosor och bh kvar på!) precis som hos en massör. Osteopaten kontrollerade sedan min kropp när jag stod upp samt vilade på ena och sen på andra benet. Jag förmodar att han tittade var jag hade höften, ryggraden, nacken, huvudet osv. Det vill säga hur de var positionerade i förhållande till varandra.

Därefter fick jag lägga mig på rygg på "massagebordet". Han la mina ben till rätta (de flesta av oss tendererar att ligga snett när vi tror vi ligger rakt, likadant med huvudet och nacken). Vid tidigare besök har han hållt vid mina hälar/hälsenor länge, länge men inte denna gången. Istället höll han handen på min svank, nedre delen av ryggen medan jag var helt tung och avslappnad i kroppen. Jag vet inte hur länge detta varade men det kändes som en evighet. Det började kurra (jag var inte hungrig) i magen, tror det ska göra det. Värme och energier kommer igång i kroppen antar jag. Därefter rörde han mitt huvud och nacke fram och tillbaka i sidled samt tryckte på olika punkter i nacken. Detta höll han också på länge men det kändes faktiskt behagligt. Jag var helt avslappnad och lätt huvudet rulla av sig själv när han förde det från höger till vänster och tillbaka

Slutligen fick jag vända mig om och lägga mig, först på höger sida, och sen på vänster så att han (fråga mig inte hur) kunde dra i kroppen och "knäcka" till. Det sa verkligen knak, knak, knak i ryggraden. Luften gick ur mig när han gjorde det plus att jag blev lite chockad på ett positivt sätt för det kändes verkligen skönt och befriande. 

Efteråt fick jag vila en stund på britsen.

När jag ställde mig upp tog han en sista koll på kroppen innan vi var klara. Allt som allt tog det ca 45-50 minuter (inklusive att vi pratade lite före och efter). 

På kvällen var jag, som jag skrev tidigare, sjukttrött och hade ont i hela kroppen (som om jag höll på att få feber) men det är helt normalt och något som osteopaten meddelade mig skulle ske.

Efter besöket känns det som jag svankar mindre och jag tyckte höger sida kändes lite lättare att jobba med under yogapasset igår...men jag vet inte om jag inbillar mig.....likaså tyckte jag mitt minipass av yinyoga igår på kvällen kändes annorlunda....men jag vet inte....det får nog gå en vecka eller två innan jag ger ett definitivt utlåtande.  

Jag har ingen stor erfarenhet av osteopatbesök. Bara besökt en osteopat 2-3 gånger (och då samme man). Aldrig någon kiropraktor.

Jag hoppas detta besvarar era frågor.

Namaste!

Här kan man läsa lite om osteopati, kiropraktik och napraprati.

Kommentarer
Postat av: Än så länge anonym

En helt annan fråga - när man är gravid, hur ser man på yogan då? Jag tränar ashtangayoga och är gravid i vecka 7. Jag har hört att man inte bör träna innan vecka 12 och att man därefter kan fortsätta med sin practice men med vissa modifieringar beroende på graviditet och kropp.

Har du andra förslag, eller vet?

2008-05-15 @ 14:02:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0