I ashtangayoga...

...praktiserar man oftast i Mysore-klass där man utövar de asanas man har blivit introducerade till i rätt ordningsföljd i den serien man är i just nu (oftast första och/eller andra serien). Efterhand som kroppen blir starkare och smidigare introduceras man individuellt till nya ställningar när man är redo att gå vidare i sitt yogautövande.

Men som nybörjare brukar man starta i en leddklass och praktisera upp till Navasana innan man går över till Mysore-klass. Det kan ta år av dedikerad träning innan man är redo att introduceras till nya asanas.

Ashtangayoga utmanar utövaren många plan. Förutom rent det fysiska så är det mycket mentalt. Mentalt: att inte bli tävlingsinriktad, att inte bli missunnsam mot sina yogavänner som kanske kan gå vidare snabbare i serien, att inte tappa tålamodet, att inte ge upp, att bli dedikerad (do you practice and all is coming), att acceptera den man är och där man är, att vara fokuserad, att vara lyhörd.
Och om man inte är dedikerad att helt enkelt acceptera att det tar längre tid för en att komma vidare i serien.

Namaste!



Kommentarer
Postat av: Surya

Tack så mkt för dessa tips! jag är väldigt ivrig som person och behöver lugna mig lite i min utveckling av positionerna. >Ska från o med nu koncentrera mig på första delen av Primary Series fram till Navasana o sen göra de avslutande positionerna. Tack
Namasté

2008-03-13 @ 14:20:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0