Jag såg ett...

....spännande program i måndags om åldrande. Det var Vetenskapens magasintes sista program för säsongen.
 
Människorna på ön Okinawa i Japan är bland de som levt längst i världen tack vare deras livsstil vad gäller mat och inställning till livet.

100-åringarna på ön har levt enligt följande (ett litet axplock av vad jag minns från programmet):

Det äter t.ex. bara 80 % alltså tills de är nästan mätta. Precis samma filosofi inom yogan (och ayurveda?).
De äter "regnbågsfärgad mat" d.v.s. massor av grönsaker som har alla möjliga färger = antioxidanter
De äter vegetariskt
De äter enormt mycket soja-protein.
De lever efter mottot att "oroa dig inte det ordnar sig"
De kan hantera stress (se ovan punkt)
De vaknar varje dag och ser framemot den nya dagen som innehåller uppgifter som är av stor mening för dem
De dansar (en av de bästa motionsformerna = fysiska rörelser, socialkontakt och mycket skratt) - motion har visat sig en av de bästa sättet att förebygga demens - det går faktiskt har forskning i västvärlden visat (det berättade i programmet också).

Om de som skapat programmet även hade undersökt våra indiska yogaledare så skulle de se att de också lever väldigt länge. Sri. K. Patthabi Jois är närmare 95 år och "still going strong" även om han inte reser längre p.g.a. sin hälsa. Jag tror han har levt länge tack vare yogiskt levende (fysiska rörelser dagligen, vegetarisk kost, ätit sig nästan mätt men aldrig proppmätt, pranayama-övningar, meditation och ett meningsfullt arbete som gett dem glädje).

Jag försöker äta vegetariskt (dock inkluderar jag fisk) men kan bli mycket, mycket bättre. Jag skulle vilja, när tid och ork finns, att äta mer varierad kost där mer sojaprotein är inkluderad samt mer "regnbågsfärgad mat".
Jag ska bli bättre på att äta mig 80 % mätt och inte mer.
Jag försöker äta efter 80 % - 20 % regeln, d.v.s. 80 % nyttigt och 20 % medveten onyttighet (det har gått sådär sen lillprinsen anlände....)
Jag försöker träna regelbundet.

Namaste!



Kommentarer
Postat av: Surya

åhh det programmet ska jag se så fort jag får tid! De gamla indierna som levt efter Ayurveda är nog lika gamla dem. Problemet är att de själva inte vet sin ålder ;-) Tänk så främmande för oss...att inte ens veta hur gammal man är.
Det här med att äta sig 80% mätt tror jag verkligen på! Men vad svårt det är innan man kommit in i det! Det blir ju bara lite lite mat på tallriken så man känne sig som en liten töntig fågel i början. Jag var duktig på det ett tag, men nu har det eskalerat igen. Nu blir jag ofta 110%mätt tyvärr.
Jag försöker precis som du tänka 80-20% när det gäller nyttig/medveten onyttig mat. Superbra sätt att tänka. Jag brukar även rekommendera det tänket när jag har kostrådgivning.
Tack för ditt inlägg om mitt godisstopp! Ska verkligen tänka på alla bakterier och äckel! Usch!
Nä jag har köpt en fin chocklad som jag ska ha till vinet på fredag istället ;-)
Jag önkskar jag kunde hjälpa dig att få mer tid till yogan!
Namaste

2008-04-03 @ 11:52:07
URL: http://suryanamaskar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0