Genomfört...

....veckans första yogapass! Hurray! Det blev inget igår då det bland annat var 1-årskalas. Därför är det så skönt att satt ett realistiskt mål om fyra pass i veckan så att jag kan göra andra saker utan att känna "dåligt" samvete för att jag inte gjort mina sex pass i veckan. Fyra pass och lite yin yoga per vecka är perfekt för mig! Plus långa promenader!
 
Mari D var tuff idag. Antagligen för det är några dagar sedan jag jobbade med denna asana sist.

Däremot gillar jag min nya modifierade Utthita Parsvakonasana B på höger sida. Modifiering är att jag för vänster arm under höger lår och knäpper ihop vänster och höger hand under låret (höger arm för jag över ryggen mot höger lår). Sen gör jag vänster sida "normal". Går tillbaka till höger sida igen och pressar handflata mot handflata och tittar upp mot taket. Efter fem andetag sätter jag sen ned vänster hand i mattan bredvid fototen (om det går....). Tack vare dessa två modifieringar på höger sida brukar jag få vänster axel att komma över höger knä.

Jag har gått ihop med benen mer i Prasarita Padottanasana så denna ställning känns lite som "ny". Det gillar jag.

Jag funderar (kanske för mycket???) på hur jag ska komma in i Utthita Trikonasana A så att höftbenen blir parallella utan att den nedre sjunker ned och bak för mycket. Det kommer nog... Jag håller dock inte längre i min stortå för gör jag det förlorar jag helt det nedre höftbenet. 

Samma sak händer i Utthita Trikonasana B...att jag funderar för mycket över den att den blir liksom svår att genomföra just därför. Jag försöker släppa tekniken och bara göra men det är ibland lättare sagt än gjort....

Jag började nästan gråta när jag skulle göra Urdhva Dhanurasana. Så jag tillät mig själv att bara behöva göra två idag. Då gick den andra mycket lättare!

Navasana höll jag länge, länge. Jag måste jobba med min styrka i bålen. Så det blev fler än fem andetag gånger fem Navasana

Jag var lite disträ men det gick ändå hyfsat bra idag

Jag har börjat träna på Urdhva Dandasana - lite för att hålla Sirsasana längre - men mest för att träna styrkan. Det gäller att hitta mag- och bäckenbottenlåset när man gör Urdhva Dandasana...

Solen skiner så en långpromenad hade inte varit fel...men vagnen är på lagning så tja vi får kanske göra en kort promenad i Babybjörnen.

Namaste!

YT 16

Kommentarer
Postat av: Surya

duktigt duktigt!! vilken bra start på veckan!!!
Själv ska jag städa lägenheten nu men jag ska fan få in ett pass innan kvällsmaten!!!
dags att sätta fart!
namaste

2008-04-21 @ 17:55:01
Postat av: Surya

Tack tack tack för uppmuntran!!!
Nä herregud det är hur mkt no-no's som helst inom Ayurveda känns det som... Jag saknar mina underbara frukostar/mellanmål med bär och yoghurt och frön...och jag saknar att känna frihet när jag går och handlar i grönsaks - och fruktdisken.. får se hur länge jag håller i... men däremot har jag verkligen lärt mig MKT från ayurvedan, bland annat det här med dygnrytmer, att äta vegetariskt med mycket bön och lins grytor med mera. Så det är ju verkligen inte bortkastad tid och energi.
Visst e hon grym - reluctant ashtangi?! så schyst!!
Skitkul o läsa hennes blogg, tack för att du tipsa!
Kramar på dig, sov gott i natt

2008-04-21 @ 20:38:51
URL: http://suryanamaskar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0