Yogans gynnsamma effekter

Ni har väl tänkt på att yogan gör oss inte bara mjukare, smidigare, piggare och lugnare utan faktiskt hjälper den oss att lindra smärta (vilket jag bl.a. märkte i somras när jag fick otroliga smärtor kring revbenen när muskler och organ säkert flyttade på sig p.g.a. livmodern), ökar vår koncentrationsförmåga och förbättrar vår sömn.

Stress - tack vare att vi tränar upp att andas med "yogaandning" som innebär allt färre och djupare andetag per minut känner vi oss mindre stressade och får ett skönt lugn inom oss. Ni försöker väl, specielt på de avslutande asanas att verkligen förlänga, fördjupa och minska antalet andetag per minut då man ska stå i de inverterade ställningarna i minst 3-5 minuter.

Tack vare djupare och färre andetag per minut lyckas vi kanske t.o.m. sänka vårt blodtryck genom att blodkärlen i hjärtat slappnar av så att blodet kan flyta friare men detta har jag i och för sig inget belägg för. Men tanken är väl fin!?!

Bland det bästa jag vet är att se yogaelevernas förvandling från att de rusar in med andan i halsan på eftermiddagen/kvällen till att de vandra lugnt och stilla ut ur yogashalan efter dryg timmas träning. Helt annat lugn och sinnesstämning än efter ett gym- eller aerobicpass. Känner ni igen er!?!

Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0