Guruji - en dokumentär

Guruji


Igår så jag en dokumentär om Sri. K. Pattabhi Jois på en knapp halvtimma. Dokumentären hade gärna fått vara lite längre för det var roligt att få en liten inblick i Jois liv - ett liv som han har dedikerat till yoga - hur hårt livet än varit för honom och hans familj. Han är en av få personer som spenderat drygt 25 år som elev till Sri T Krishnamachar och spridit läran om yoga till västvärlden. 

Jag önskar dokumentären hade varit längre men det var fina extra material såsom att M.A. Jayashree förklarar "guru-systemet" , ett system som inte alls finns i västvärlden.  Utöver det var det trevligt att få se innuti shalan i Mysore när flera av Jois elever praktiserade samtidigt. Samt att få ta del av den stora festen när han fyllde 90 år! Jag tycker detta är en dokumentär som man lätt skulle kunna visa för icke-invigda "ashtangis" för att ge dem en liten glimt av hur och varför man tränar ashtanga yoga.

Jag hoppas verkligen att jag snart få resa till Mysore och träffa Sri. K Pattahabi Jois innan hans liv på jorden är över.


Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0