The breath makes the mind quite

Jag har varit mycket dålig på sistoende vilket har gjort att jag inte har kunnat utföra min fysiska yogaträning. Det kommer ta ett tag innan jag har återhämtat mig och kan komma igång med yoga igen men det är inget jättealvarligt utan jag har bara mått dåligt. Jag saknar dock min fysiska träning otorligt mycket och jag märker att min träning håller mig glad och positiv så, så fort jag har möjlighet ska jag börja praktisera igen.

Bloggen använder jag som en dagbok där jag kan skriva och följa min egen yogautveckling. Eftersom det inte blivit någon fysisk yogaträning har jag inte heller känt för att skriva.

Dock deltog jag i en fantastisk yoga-workshop hos Yogamudra för några veckor sedan. Det var Stefan Engström som höll i workshopen. En fantastisk person! Jag gillade honom direkt. Lugn och harmonisk och med enorm livserfarenhet i såväl yoga som i det övriga arbetslivet. Det blev lektion i anatomi, pranayama och avslappningsövningar.

Några viktiga punkter han tog upp som jag la på minnet var bland annat att yoga handlar om att sträva mot något inte nödvändigtvis att uppnå det. Ett exempel är att ingen kan göra en perfekt asana. Vad vi alla kan är att sträva mot en perfekt asana men att vi behöver inte uppnå den utan vi ska minnas att hela tiden vara nöjda och glada med den asana ställning vi kan uppnå för tillfället.  Att hela tiden leva här och nu.

Det var en enormt givande workshop och jag hoppas jag kan få deltaga på fler workshops av honom i framtiden. Kanske till och med deltaga på ett retreat!

Namaste!

Kommentarer
Postat av: Eris

Vad kul att du är tillbaka!
Tack för all inspiration.

2007-05-07 @ 09:40:02
Postat av: Yogini

Tack för den fina kommentaren! Det värmde!
Yogini

2007-05-07 @ 10:00:01
Postat av: Eris

...och hoppas att du mår bättre snart!

2007-05-08 @ 13:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0