Anteckningar från Petris teknikklass i Göteborg

Jag känner mig på riktigt gott humör idag. Jag hade ett härligt möte med en elev på eftermiddag som gav positiv energi men jag tror också att jag lever på alla härliga möten och upplevelser från helgen som gick. Det visar för mig hur viktigt det är med miljöombyten och få träffa andra vänner och bekanta som jag intre träffar dagligen. Hurra för denna fantastiska helg!

Några små tankar från Petris workshop:

Petri frågade: Vad är tradition? (What is the tradition?)
Som svar på frågan gav han: Genom att följa Gurun. Om Gurun ändrar traditionen så ändrar vi också...("Following the Guru, if the Guru changes the tradition we change with it...")

Jag tror han menade att det är så många lärare i västvärlden, specifikt i US, som vill göra sin egen stil än att följa den genomtänkta och uttänkta Ashtanga yoga serien. Det är upp till var och en av oss att ställa i oss i relation till vad vi tycker om detta. Personligen är jag lite skeptisk till alla nya former på Ashtanga yoga som hela tiden dyker upp. Ibland känns det som det är så viktigt för vissa människor att få sätta sitt eget namn på saker och ting. Att få uppfinna hjulet igen...

Petri fortsatte att prata mycket om smärta. Att vi inte ska tvinga oss igenom att träningspass bara för att. Utan hela tiden lyssna på kroppen och har man problem i knän, rygg, axlar etc så betyder det att man behöver lugna ner träningen och låta kroppen få återhämta sig. Vad vinner man på att hela tiden "pusha sig" mer och mer?

Petri menade ocks att det är viktigt att när man utför Ashtanga yoga att man också förstår meningen med en ställning, vad ställningarna heter (jag kämpar på med att lära mig namnen i första serien...) och antal vinyasas i varje asana.

Petri tog också upp vikten av att träna Urdhva Dhanurasana för att göra ryggen starkare, mer flexibel och avslappnad. Det är viktigt att slappna av musklerna i ryggen när man utför bakåtböjningar. Han rekommenderade att när man kommer upp i första Urdhva Dhanurasana ska man stanna där i 10 andetag istället för 5. Andra gången man kommer upp i Urdhva Dhanurasana ska man flytta händerna närmare fötterna och i mer än 10 andetag. Likadant för tredje gången man kommer upp i Urdhva Dhanurasana. Detta är enda sättet att just bygga ryggen och göra den starkare, flexibel och avslappnad. Detta ska jag prova (så fort jag kan!).

Petris ord om andningen är att det ska vara ett mjukt ljud. Ett mjukt ljud ger en mjuk kropp.

Antal andetag i varje asana ska vara ett minimum anser Petri.

Det sista jag hann höra var att 1-2 år är inte en lång tid i ett liv om man tänker på hur lång tid det kan ta att öppna upp kroppen i en viss ställning....så tålamod! ;)


Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0