Våren är här!

Jag skulle inte vilja påstå att jag är någon dataguru...nu när blogg.se har gjort sina uppdateringar till en nyare version har min blogg fått ett något konstigt utseende....oh well det får väl se ut så tillsvidare...tills pojkvännen har tid att hjälpa mig....

I veckan som gick körde jag igång ytterligare ett extrajobb, vilket resulterat i mindre bloggande och mindre yogande men jag kommer igen så fort ork och rutiner kommer på plats.

Idag körde jag och pojkvännen till Köpenhamn i strålande vårväder - solen sken (skiner) från en kornblå himmel och termometern pekar mot 9 plus grader! Härligt, härligt!

Det blev en fantastiskt bra yogapass hos Peter på Yogamudra.dk. Han ger mig otroligt bra feedback och assistans. Jag fick beröm på att jag har tagit till mig och varit lyhörd till hans justeringar i mina Surya Namaskaras.

I Parivritta Trikonasana känner att jag inte riktigt vet var jag har min höft och hur långt jag har vridit mig. Jag har inte hittat en kroppsmedvetenhet i denna asana.

Prasarita Padottanasana C
 var väldigt behaglig idag när Peter hjälpte att sakta föra ner armarna mot golvet (händerna/armarna rör inte golvet ännu men huvudet är väl på plats på mattan).

Av någon anledning glömde jag helt av att göra Ardha Baddha Padmottanasana och kom inte på att jag hade glömt den förrän jag var i Ardha Baddha Padma Paschimoottanasana så jag brydde mig inte om att gå tillbaka och göra Ardha Baddha Padmottanasana.

Triang Mukha Eka Pada Paschimottanasana
har blivit så mycket bättre och jag behöver inte alls så mycket justering för att komma rätt i den. Jag har suttit många, många år i denna asana med hjälp och stöd av en hand som fått hålla mig upprätt så att jag inte ramlat åt ena sidan.

Peter hjälpt mig att få en ordentligt vridning i Marichyasana C, vilket självklart hjälpte att komma lättare in i Marichyasana D med hans assistans. Jag fick förresten bra assistans i Marichyasana A. Jag gillar att få assistans i denna asana då assistansen gör att jag får en ordentlig sträkning i höften.

Sirsasana har tagit mig många år att lära mig p.g.a. att jag har varit så rädd för att stå på huvudet (det kändes helt onaturligt). Jag går därför fortfarande gradvis upp i ställningen med böjda ben. Peter vill nu att jag ska gå upp i Sirsasana med raka ben och sen gå ner igen med raka ben, tårna ska nästan nudda golvet och så ska jag gå upp igen. Wow...!! Tala om att behöva jobba med mina magmuskler! Peter ändra också på min huvudposition och hur jag knäpper ihop fingrarna och lutar huvudet mot dem. Det blev mycket bekvämare. Men oj vad jag mådde illa ett tag efter yogapasset då jag verklgien, verkligen, verkligen jobbade med mina magmuskler! Det ska bli kul att öva på den här asana framöver.

Hur det gick med mina Urdhva Dhanurasana? Alltså Peter ger mig bra instruktioner och assistans men jag känner mig som ett stelt stålrör från midja och ner till fötterna. Jag måste nog börja visualisera mig som....som ja vad..?? Jag har alltså tagit ett par steg tillbaka vad gäller att gå ner från stående till Urdhva Dhanurasana. Visst kom jag ner tidigare själv men då stod jag otroligt brett mellan benen och det känns inte riktigt rätt. Så tillbaka till ruta 2 eller nåt för jag är inte längre rädd för att gå ner i brygga från stående det känns bara väldigt omöjligt då mina ben inte vill böja sig!

Jag är helt slut efter yogapasset idag. Helt slut. Jag hade närvaro, fokus och bra andning under hela passet. Koncentration.
Disciplin.
Och nu trötthet. Skön trötthet.


Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0