Meditation och ömma lårmuskler

Träningen är intensiv precis som det ska vara på en retreat men fantastisk! Denna vecka har vi haft enbart ledd klass förutom en mysore-klass. Jag tycker det är mycket tuffare att deltaga i en ledd klass då tempot avgörs av läraren och inte av min egen andningstakt. Å andra sidan är det samtidigt väldigt givande då jag blir medveten om nya delar av min träning tack vare lärarens tempo och instruktioner.

Jag har verkligen träningsverk i mina lår!! ;)

Dock enbart ett pass kvar. Sen är det lördag = ledig enligt ashtanga yogans traditioner och på söndag är det nymåne = ledig.

På kvällarna har vi meditationsövningar och det finns två suveräna lärare som verkligen guidar oss igenom hur man kan genomföra ett mediationspass. Så under veckorna jag är här kommer jag få genomgå flera meditationstekniker, vilket känns spännande.

Vad som är bra att veta när man ska meditera är om man är en lyssnade, seende eller kännande person. Beroende vilken typ av person man är passar olika meditationstekniker. Jag är antingen en lyssnade eller kännande person, troligtvis den senare och ska således använda tekniker som korrenspenderar med detta sätt att uppleva världen.

Meditation = "to attend to"

To attend to this moment in time.

Ikvällens meditationsövning fick vi bara sitta och kom en tanke upp kunde man fundera på om det var en positiv eller negativ tanke utan att lägga någon värdering i den och sen låta tanken gå. Ett mycket bra sätt som fungerade för mig att komma till ro och känna att jag kan vara med mig själv här och nu. Vad läraren också påpekade var att vi inte ska förbjuda oss själva att göra något för det är precis som att lova sig själv på nyårsafton att aldrig mer äta choklad...vem kan klara av det löftet? Så att förbjuda sig själv att inte få röra sig eller tänka under meditation är lika med att misslyckas för tankar tillhör vårt nervsystem. Så istället ska vi tillåta oss detta men samtidigt försöka minimera altl. Åh utmaning men det gick bra idag för mig!

En annan meditaitonsteknik som jag gillade var att säga aum 12 gånger och sen fokusera på antingen tecknet aum (seende person), ljudet aum (hörande person) eller vibrationen från aum (kännande person). Också en väldigt effektivt mediationsteknik.

Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0