Yogaretreat

Vad är inte bättre än att få åka iväg på en yoga retreat en längre period (minst en vecka) och bara fokusera på yogan. Samtidigt som man får god näringsrik mat, lära känna nya människor och får ett avbrott från det vardagliga livet. Man gör framsteg både under kursen men framförallt efteråt när man kommer hem och allt nytt, i form av fysisk träning, teori och filosofi, har fått sjunka in i kropp och själ och mogna.

Jag har varit på några yoga retreats bland annat i Indien, som jag skriver om till och från, och i Danmark.

Jag har haft planer på att resa till andra ställen men tid och pengar har inte räckt till.

Ju mer jag har varit på yoga workshop ju mer tenderar jag att vilja möta upp vissa lärare igen men då på längre yoga retreats så oftast letar jag efter var de kommer att finnas under längre perioder (samt gärna i ett varmt land = underbart att få sol på sig och kroppen blir härligt mjukt i det varma klimatet).

Ett yoga retreat som jag tycker verkar trevliga är: Triopetra Yoga Retreat Här verkar man kunna få det mesta. Värme, havet, lugnet och YOGA med några av världens bästa yogalärare. Utöver yogan verkar de erbjuda massor av andra härliga och spännande aktiviteter (om man nu orkar det efter ett tufft Ashtanga yogapass....då kanske massage är allra bäst...). Själva platsen verkar otroligt rofylld och vacker (exotisk?). Ett axplock av namn som Mark Darby, Kino McGregor, Danny Paradise, Petri Räisänen gör att man genast vill resa dit! Såg precis också att mina danska lärare Bodil och Peter ska hålla i två veckors retreat där. Jättekul för dem!! Ja till Triopetra Yoga Retreat på Kreta ska jag verkligen resa till en dag!

Lino Miele har jag tränat för många gånger och han är en duktig yogalärare som har nästa enbart fokus på träning än på något annat (d.v.s. teori, anatomi och fiolosofi).
Härligt italiensk är han!
Italiensk humor!
Jag gillar hans disciplin som smittar av sig på mig (jag har behov av lärare som puschar och tro på mig och han och Susanna är verkligen duktiga på att ge mig den styrkan samtidigt som jag har behov av andra lärare som kan ge mig en annan infalls vinkel på yogan). Enligt goda vänner till mig så ska Linos retreat i Italien vara fantastisk. Platsen är Cà Le Suore och är ute på landsbyggden upp i de italienska bergen och det finns tillgång till pool (så man saknar inte havet!). Italiensk mat så pastan kommer man inte att sakna! Tyvärr är inte Linos hemsida så rolig men det finns bilder från förra årets retreat där och som kan ge en liten känsla.

De olika yogaskolorna brukar anordna retreats. Till exempel Ashtanga Yoga Stockholm brukar anordna sommarläger. Vänner till mig som har varit med på detta läger mer än en gång, lovordar det! Susanna kommer att åka till Rom över påsken och hålla en retreat där.

Ett annat tips är att hålla sig uppdaterad på vad de olika resande yogalärarna är under året. Bästa websiten är denna.

Varför inte kolla in denna och denna.

Sen finns det ju alltid retreats i Indien, Thailand (t.ex. denna)  och andra varma länder men det beroer ju på om man vill resa så långt!

Hoppas detta kan inspirera till en annorlunda semester!

Namaste!

Kommentarer
Postat av: mimi

Tusen takk for gode råd og tips - jeg ble særdeles inspirert til å reise til Kreta... og hvem vet, kanskje det blir en reise til Mysore en gang i tiden? :-)

2007-02-14 @ 14:56:54
Postat av: Birgitta

Hej,
Jag har hittat din blogg idag... via en sökmotor när jag sökte på "resa" och "Mysore".
Jag vill rekommendera "Purple Valley Yoga Retreat" i Goa. Se www.yogagoa.com
Mycket bra.!!!!
Må så gott
//
B

2008-01-04 @ 14:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0