Yogaretreat forts...

Självklart finns ju alltid Mysore som ett val.

Dock får man själv ordna boende, mat och alla övriga aktiviteter vid sidan (vilket absolut inte ska vara några svårigheter vad jag förstår det finns allt från att lära sig indisk matlagning till Sanskrit till att genomföra Ayurvediska behandlingar).

Mysore tror jag kan upplevas lite speciellt om man inte är medveten om vad det är för plats man reser till som nybörjare.

Jag har yogavänner som aldrig vill resa dit. De ser inte poängen. De brydde sig inte ens om att möta Sri K. Pattabhi Jois när han var i Europa under sin världsturné. De behöver inte personifiera yogan. De tycker allt runt Mysore och Jois är lite överreklamerat.

Andra yogavänner känner sig inte "hela" om de inte har besökt Mysore och då helst också Jois

Själv är jag kluven. Det var kul att få träna för Jois men samtidigt gav jag inte honom någon kram eller pussade hans fötter efter yogapasset...inte min grej.

Man ska ju inte hänga upp sin yoga på en person och en plats. Att resa till Mysore behöver ju inte betyda att man blir mer "upplyst".

Däremot skulle jag nog vilja resa till Mysore för upplevelsen.

För att jag är förtjust i Indien.

För att det skulle vara skoj att ha varit där.


Namaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0