To truly understand Yoga, we must engage its living reality and allow it to teach us.

Tjohoo! 

Söndag och det blev det Mysore-klass hos Astanga Yoga Skole i Köpenhamn.

Idag kände jag mig riktigt stark och koncentrerad! Jag gjorde nästan "full" vinyasa mellan alla sittande asanas. Jag blev till och med förvånad över hur stark och hur mycket ork jag hade. Jag orkade lyfta mig själv "igenom armarna" både när jag skulle ur en asana och in i nästa utan att behöva använda alltför mycket hjälp av mina fötter. 

Tack vare Kino MacGregors pedagogiska genomgång av hur man genomför en vinyasa fullt ut (hon bröt ner varje del och gick igenom vilka muskler man ska använda och inte använda) har jag ett halvår efter denna yoga workshop och mycket träning kommit en lång bit på min väg att klara av att genomföra en vinyasa.

Aha! Tålamod och regelbunden träning = ökad medvetenhet om den egna kroppen samt användning av "rätt" muskler!

Förutom att jag kände mig stark så kände jag mig också mjuk och flexible! Således ett bra pass! Alla asanas kändes sköna och jag kunde riktigt njuta av min asana träning. Yes!

Igår och idag har jag hunnit läsa "The Shambhala Guide to Yoga" av Georg Feurstein som jag tycker ger en bra överblick av Yogans historia. Det är just en överblick över Yogans historia och ger således smakprover på vad man kan fördjupa sig inom yogan. Det bästa med boken är att den poängetera att yoga handlar om en livslångt lärande. Det är inte fitness eller någon snabb fix för att bli en bättre människa över en helg såsom många gym försöker glamourisera Yogan i västvärlden. Några citat från boken som jag tycker är tänkvärda:

“…instead of being discouraged by one’s occasional failures along the path, it is more constructive to regard them as stepping-stones to perfection"

Yoga is "...designed to lift the individual otu of his or her ordinary perception of, and relationship to, the world."

"..when we try not to hear a sound, we focus on it all the more" (bra att vara medveten om vid meditering....

Yoga [is]…not intended for easy consumption and…quick fixes…” men är en livslång resa där man lär sig något nytt varje dag! 



Namaste!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0