Massor av förändringar och bra tips!

Första asanaträningen på läääääänge.


Vilken träning. Helt fantastisk.


Kroppen var trött i mella nåt men jag sa till mig själv att göra lite i taget. Inte pressa mig själv.

Så jag sa till mig själv: Först alla stående asanas för de tycker jag ju verkligen om att genomföra.


När jag kommit så långt och satt i Dandasana så sa jag till mig själv att sluta tänka och bara göra yoga. Tänk inte.


Jag klarade fram till Ardha Baddha Padma Paschimottanasana sen kom trötthetstankarna tillbaka. Så jag fick lova mig själv att fram till Navasana sen behöver jag inte göra fler asana.

Efter Navasana gjorde jag samtliga asana i hela första serien av bara farten om än kanske lite slarvigt.


Jag tillät mig själv att enbart göra tre Urdhva Dhanurasana och gick därefter genast in i Paschimottanasana. Men Peter kom fram till mig och undrade om jag ville få hjälp att gå ner i Urdhva Dhanurasana från stående. Hm….why not tänkte jag.

Peter har en annan teknik än Susanna när det gäller Urdhva Dhanurasana.
Han höll i mina höfter medan jag höll mina handflator emot varandra, jag tog flera andetag och gick sakta ner tills jag såg mattan och därefter lät jag händerna landa på mattan på en utandning. På samma utandning hjälpte Peter mig upp. Det gick jättefint och kändes fantastiskt bra.
 
Frågan är bara hur jag ska klara att öva på detta själv. Jag kan gå ner själv med Susannas teknik (brett mellan fötterna och så för jag händerna utmed bakre sidan av låren tills jag är en bit ner på vaderna och sen på ett kontrollerat sätt släpper jag händerna från vaderna för att sätta dem på mattan). Hm..tål att funderas på hur jag ska fortsätta att öva på denna asana.


PeterYogamudra.dk hjälpte mig jättemycket idag och jag är så tacksam och glad för det!


Han justerade mina Chaturanga Dandasana. Tydligen har jag en tendens att skjuta upp mina axlar och skulderblad i Chaturanga Dandasana när jag kommer ner i den asanan efter t.ex. Uttanasana B i Surya Namaskara A och B. (Peter studerade mig medan jag gjorde 3 solhälsningar A…kändes lite märkligt men jag försökte ignorera honom och fokusera på mitt).

Jag fick även ändra min axel- och huvudposition i Urdhva Mukah Svanasana. Blicken ska jag ha rakt fram alternativ längs med nästippen snarare än att föra huvudet så långt bak att jag tittar upp i taket. Genom att ändra fokuseringspunkt får huvudet och nacken en mjukare böjning i Urdhva Mukah Svanasana
.
Det blev mycket nytt att tänka på och jag blev snabbt varm! Jag måste ju även tänka på dessa nya förändringarna när jag gör vinyasan mellan de sittande asanas. Jag är glad att Peter påpekade detta till mig för mina axlar och skulderblad tar ju onödig stryk och förslitning om jag gör dessa asanas fel.


Peter rekommenderade också mig att stanna i Supta Kurmasanan i fler andetag än fem förslagsvis 15-20 andetag. Det ska jag göra. Det är bra för mig.


Peter gjorde några finjusteringar på mig också såsom i Utthita Parsvakonasana, dessvärre är var det så små justeringar så jag uppfattade inte riktigt vad jag ska ändra på men det kommer nog tids nog.


Att inte förglömma! Marichyasana D! Först fick jag bra hjälp i C och sen assisterade Peter mig även i D. Det gick fint. Jag frågade lite hur jag ska öva på denna när jag tränar ensam hemma. Han gav mig några små tips plus rekommenderade även en variant på en asana i 2:a serien: Ardha Matsyendrasana som jag ska prova ensam hemma (det är inget man gör i någon form av klass!).


Åh det är underbart att få komma igång igen efter sjuk-perioden. Kroppen har verkligen inte velat träna men för två-tre dagar sedan började sakta längtan komma tillbaka efter min fysiska yogaträning och då är jag mogen att börja igen.


Kanske tog jag i lite väl mycket idag så jag kommer nog ha träningsverk imorgon men äh, vad gör det om hundra år!


Sambon följde med till Danmark. Han gör det då och då. Vilket jag tycker jättemycket om! Så medan jag tränar powergår han runt om i hela Köpenhamn! Efteråt äter vi brunch på något trevligt fik tillsammans! Det är så himla mysigt och lyxigt! Härligt att få umgås med varandra!
 

När vi kom tillbaka till Malmö och gjort alla våra ”måsten” så slocknade vi båda rätt snabbt på soffan och har nu sovit gott i en dryg timme. Det är vi båda värda efter en ambitiös förmiddag!




Namaste!


Kommentarer
Postat av: Anonym

heia yogini! Så deilig!

2007-02-19 @ 18:14:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0