Morgonens yogapass

Såklart blev det inget tränat igår morse. För trött. För mycket just nu för att hinna med allt på en gång.

Däremot tog jag mig i kragen när klockan ringde 05:25 och steg upp fem minuter senare för att köra till Lund och träna med mina yogavänner. Kl 06:07 stod jag på matten och sjöng inledningsmantrat tillsammans B och M.

Det blev hela första serien. Jag känner mig nöjd för jag var väldigt trött. Jag gjorde inte Supta Kurmasana fullt ut då jag känner av höger höft. Jag anser att det är viktigt att lyssna på sin kropp och just nu tror jag det händer något med min högra höft och därför ska jag inte "pusha" den i onödan. Jag valde också att inte dra armarna igenom lotusställningen i Garbha Pindasan av samman anledning som jag inte gjorde Supta Kurmasana fullt ut...höften...

M hjälpte mig i Marichasana D. Min arm drogs aldrig runt det böjda benet men jag fick hjälp att "trycka ihop" mig så att jag fICk min armhåla närmare knäet...en dag ska jag banne mig få runt armen om benet själv..jag ska, jag ska, jag ska!!

Förutom att jag känner av höger höft så har jag lite konstiga "känningar" vänster skuldra och arm. I vissa ställningar strålar det konstigt ut  i armen ifrån en punkt i axel/skuldran. Jag förstår inte riktigt vad det är men det känns inte så allvarligt och jag tror det är en muskel som inte är helt frisk alla dagar...jag tror inte, fast det kan det ju vara, att det är en nerv som kommit i kläm. Jag tror jag skulle ha mer ont konstant. Nu får jag bara ont ibland och då i vissa ställningar...hmm...jag ska observera det här lite mer framöver...

Kontentan är i alla fall att jag är mycket nöjd med dagens pass! Hurra för mig!

Namste! 

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej på dig och tack för peppet!
Här kommer lite pepp till dig!
GUUUD VA DUKTIG DU ÄR! Att gå upp och träna så tidigt att ha självdisiplinen att recognisera dig själv genom yoga så här! Grattis!
Det som strålar kan nog vara en inflammation. Jag hade nog fortsatt göra alla poserna - dock som du säger - vara medveten om den så man inte stressar muskeln/det som är inflammerat. Har just nu samma känsla någonstans mellan höft och gluteus m. på båda sidorna. Det är viktigt att göra poserna fick jag sagt till mig. Gör man dem inte så kan det bli väldigt stelt och mer som en skada men jobbar man försiktigt dvs. mot allt vad västerländsk medicin står för så släpper inflammationen snart. Ledord antiinflammatoriska preparat:
- Nypon (osötat men med honung)
- Ingefära (färsk i vad du vill, jag brukar ta buljong, vitlök, chilli och ingefära)

Kram,
Sara

2006-10-10 @ 22:38:21
URL: http://saraculler.webblogg.se
Postat av: Karin

Ja, kan bara hålla med, gud vad duktig du verkar!
Kom iväg igår, första gången på 4 månader, Kungsholmen, underbart skönt men skitjobbigt!
Yoga är lustigt, man tror ju att precis allt ska gå sämre efter ett sånt uppehåll, men vissa grejer var faktiskt lättare, att få tag i fötterna (m armarna korsade bakom ryggen) i avslutande lotus t.ex. Andra skitsvåra (hela ryggen verkar vara en enda stor låsning nu t.ex!).
Och lustigt att man blir så j-a entusiastisk på en gång! Kände direkt att "ÅH! jag vill ha säsongskort"! Nästa termin blir det det hoppas jag... den här ska jag först börja gå på Myosore i st för ledda klasser.
Har inte varit på söder, trivdes så bra på Kungsholmen att jag blivit kvar.
Kommer läsa din blogg för inspiration!

2006-10-11 @ 11:24:19
URL: http://www.shes-so-vain.blogspot.com
Postat av: Yogini

Sara: ingefära och buljong låter gott. det ska jag prova! jo, jag tror också att man ska fortsätta göra alla ställningar men vara lite försiktigare och känna efter hur kroppen mår i ställningen och inte pusha sig för mycket!

Karin: härligt att du kom i väg på träningen igår! Mysore är jättebra för din personliga utveckling i din yogaträning! ett bra sätt att hitta sin egen aning och sitt eget tempo. att lära känna sin egen träning. sen är det aldrig fel att ta en ledd klass då och då. kul att du gillar min blogg!

2006-10-11 @ 21:14:58
URL: http://yogini.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0