Ledd klass_Mysore klass_Självständig träning

  1. Första steget i Ashtanga yoga är att delta i ledda klasser med en yogalärare som instruera varje steg du ska ta. En självklarhet eftersom man i början varken kan eller vet hur eller vad man ska göra.
  2. Mysore Style (döpt efter byn där Sri Pattabhi Jois bor) är nästa nivå. Under en Mysore klass tränar en grupp yogis/yoginis Ashtanga yoga i enlighet med sin individuella nivån. Läraren finns där för assistans, justeringar och stöd samt coaching.
  3. Tredje nivån är självständig träning utan lärare. Denna nivå kräver mer självdisciplin, entusiasm, självkontroll, energi samt glädje!

Eftersom jag inte har någon Ashtanga yoga shala att gå till i Malmö/Lund-trakten kämpar jag med tredje nivån. Förvisso försöker jag delta i Mysore klasser men det blir max en gång i veckan i Köpenhamn. Eftersom jag tycker tredje nivån är svår försöker jag träna så ofta jag kan tillsammans med mina yogavänner – det blir ett mellanting mellan nivå 2 och 3. Vi tränar ihop men utan lärare.

Jag gillar att deltaga i ledda klasser ibland då yogaläraren kan vi dessa tillfällen ge råd, instruktioner och tips som ofta är svåra att förmedla vid t.ex. en Mysore klass. Jag har lärt mig mycket av att deltaga i en ledd klass då och då. Självfallet


Vad gäller egen träning utan lärare så är det en enorm utmaning för mig att hålla mig motiverande under ett helt eget träningspass. Att lära sig själv disciplin är som att lära sig en utmanade asana.

Går detta att applicera på t.ex. arbetslivet?
 

  1. Först går vi skolan och på universitet där en lärare undervisar oss
  2. På jobbet får vi ökat ansvarsområde allteftersom vi blir mer erfarna. Vi arbetar ensam och i grupp med arbetsuppgifter som vi själva får fastställa och genomföra efter bästa förmåga där vår chef coachar oss framåt.
  3. Att arbeta självständigt? Denna nivån är, liksom i min yoga träning, den största utmaningen för mig. Jag vill finna modet att ta språnget att bli min egen, att få skapa min egen livsstil, att få forma mitt eget jobb. Jag ska bara våga...!
Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0