Fötterna längre bak

Idag vaknade jag vid 04:45. Jag lyckades somna om tills väckarklockan ringde 05:25 men drömde under tiden att M skulle ha sökt mig under gårdagskvällen och ställt vår yogaträning. Jag skyndade mig upp för att starta mobiltelefonen och kolla om jag fått något sms från M. Näää, inget piip ifrån mobilen.

Låg en stund i sängen och dividerade om jag skulle sms:a M och säga att jag inte orkade träna (igår var jag helt slut hela dagen - antagligen för att det var full fart hela helgen plus att jag la mig alldeles för sent i söndagskväll). Men då kom Gurujis ord i mitt huvud om att alla kan träna yoga, en affärsman, affärskvinna, hemmafru, skoleelev, sköterska, ung, gammal, man eller kvinna...som sagt ALLA kan träna yoga UTOM den som är lat. Och lat är jag inte så jag studsade upp och fick på mig kläderna (på tal om kläder så ska jag önska mig flera nya yogakläder till träningen från us och/eller uk i julklapp - de jag har börjar bli rätt urtvättade vid det här laget).

Andra bra argument som fick mig upp på morgen var att jag redan var vaken och skulle bara få sova drygt en extra timma så då kunde jag ju lika väl gå upp och träna. Plus att jag skulle sakna min träning hela dagen om jag inte gick upp.

När jag kom hem till M (hittade parkering direkt = hurra!) visar det sig att det är "lady's holiday" för henne så hon hade bestämt sig för att observera mig i min yoga. Huha tänkte jag först men sen insåg jag wow vilken lyx! Privatträning.

M började med att flytta mina fötter längre bak i Adho Mukha Svanasana då jag tenderar att korta ner Adho Mukha Svansana med en decimeter när jag reser mig upp från Urdhva Mukah Svanasana. Så nu har Susanna flyttat mina fötter närmare varandra och M dem längre bak. Hmm...hela Adho Mukha Svansana känns annorlunda nu men det har blivit lättare att hoppa fram i Uttanasana B.

I övrigt var jag fokuserad och närvarande i min yoga. Jag fick lite extra assistans av M men inte överdrivit för det hade nog inte min kropp orkat med. I Janusirsasana A hjälpte M mig att komma rakare över det utsträckta benet samt sträcka ut i höften ordentligt i asanan.

Mina knän "pratar" lite så jag sitter inte i lotus just nu utan låter knäna, höften och benen vila.

Jag gillar verkligen att få assistans i Baddha Konasana A, B och C och det fick jag idag. Nice.

Min kropp var helt slut när det var dags att göra Urdhva Dhanursana från stående så jag hoppade över den och gjorde tre vanliga Urdhva Dhanursana från liggande på rygg. Jag lyckades inte komma upp i Sirsasana p.g.a. trötthet i kroppen. Så jag stod bara i en triangel en stund och accepterade att jag inte orkade.

Jag har kommit fram till att en av de mest utmanade asanas för mig är Shavasana. Att inte tappa fokus och tänka på annat är verkligen en jätteutmaning. Det är lätt att tankarna flyter iväg men jag försöker att hålla fokus på andningen men det är en bit kvar innan jag är helt lugn i Shavasana. Det är också en stor skillnad att göra Shavasana i vardagen och när jag är på yoga retreats....vardag vs "semester"..say no more..

Sammanfattningsvis är alltså min Adho Mukha Svanasana lite skakig p.g.a. fötternas förändrarde position men jag tror att om en vecka eller så har kroppen vant sig vid min "nya" Adho Mukha Svanasana.

Får se om jag hinner med ett pass imorgon.


Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0