Början till mer kontrollerade hopp

Idag fick jag uppleva något häftigt.

Vad en aktiv uddiyana bandha kan göra i mina hopp framåt från Adho Mukha Svanasana.

Wow säger jag bara!

Under passet i morse var jag koncentrerad på att aktivera mina bandhas, primärt uddiyana, så mycket jag orkade när jag hoppade fram till stående och sittande från Adho Mukha Svanasana.

Det var otroligt häftigt att känna hur jag hoppade fram till stående i en kontrollerad rörelse, om än bara för ett par sekunder, och "sakta" kunna landa med fötterna mellan händerna.

Likaså när jag hoppade fram i sittande och verkligen, verkligen koncentrerade mig på uddiyana bandha kunde jag lyfta upp mig mycket högre än vanligt och relativt enkelt ta mig igenom armarna till sittande!

WOW - det går!

DET GÅR!

JAG KAN! 

Nu gäller det bara att bygga upp min styrka och även hitta mulabandha. Men om jag gör det så ofta jag orkar vid varje yogaträning så kommer ju styrkan att öka successivt! 

En mindre rolig sak som hände var att på främre delen till höger på vänster knä fick jag jätteont (kramp?) efter Triang Mukha Eka Pada Paschimottanasana. Det var superläskigt. Jag fick sitta en stund och massera knäet. Jag t.o.m. lockade katten (som ofta är med oss när vi tränar) lägga sig på mitt knä för att värma det lite men katten tyckte inte alls det var roligt. Hon tyckte det var mycket roligare att jaga min lilla handduk så då fick hon göra det istället.

Men efter stund släppte värken och var helt borta. Antagligen fick jag kramp i ett muskelfäste eller dylikt.

I övrigt har jag lite ont på utsidan av höger höft. Jag känner mig stel här och det tog emot när jag skulle göra Supta Kurmasana.

På det stora hela var det en bra yogaträning och jag känner mig supernöjd! Härligt att få träna med M!


Namaste!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0