Att tänka på vid graviditet och yoga....

Graviditetshormonerna gör att ledbanden mjukas upp och att rörligheten i bäckenets leder ökar för att underlätta förlossningen. Det kan ibland leda till smärtor eller till svårigheter att utföra vissa rörelser.

Därför bör man undvika all sorts rörelse som bidrar till att det gör mer ont.

Det är viktigt att i största möjligaste mån beslata benen lika mycket, d.v.s. lägg inte tyngden på det ena benet när man står.

Gå sakta, med korta steg.

Använd bäckenbälte om smärtan är för stor och det känns som ett bälte kan hjälpa - prata med din barnmorska. Man kan också behöva extra behandling hos en sjukgymnast.

Kontentan är att yoga är bra inför förlossningen under förutsättning att yogan inte bidrar till ökad smärta i bäckenet eller andra delar av kroppen.

För mig gick det bra att yoga fram till en liten bit in på tredje delen av graviditeten sen tog smärtan i bäckenet allt mer över. Jag bestämde mig då för att lugna ned mig och lyssna på kroppen. Jag har således knappt yogat något de senaste månaderna. Däremot har jag fortsatt att undervisa men kan efter ett yogapass känna smärtan och är därför glad över att jag slutat med min egen yogaträning.

Är man gravid och inte lider av några smärtor i kroppen så fortsätt att yoga som vanligt med den yogan som passar just dig.

Vad gäller Ashtanga Vinyasa yoga så är det viktigt att modifiera ställningarna samt att kroppen sen tidigare, innan graviditeten, är van vid just denna form av yoga.

Ju större magen blir desto större plats måste man ge den, vilket innebär att stå bredbent och sitta bredbent i t.ex. Paschimottanasana och Tiriang Mukha Eka Pada Paschimottanasana. Det är viktigt att hålla fokus på att jobba med en rak hållning på överkroppen och jag skulle därför säga att Prasarita Padottanasana C är en bra övning för just detta samt att verkligen föra skulderbladen ihop i Urdvha Mukha Svanasana. Asanas som dessa är även viktigt efter förlossningen då man går och bär barnet mycket och lätt tappar den raka hållningen i kroppen.

Ytterligare en viktigt detalj är att inte trycka något mot magen under graviditeten eller göra vridningar som påverkar magen. Tänk på att det finns ett litet liv där inne. Vad gäller inverterade ställningar så lyssna på kroppen och gör vad den vill!

Jag skrev om andra tips tidigare i höst här.

Läs mer här.

Misströsta inte om du inte kan forstätta yoga som vanligt under graviditeten då du kan ta tiden till att öva på andningen inför förlossningen samt medititation! Viktiga aspekter inom yogan.




Namaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0