Äntligen en stund över

Oj veckan har snurrat på som vanligt. Jag har tänkt skriva en rad flera gånger men inte haft en stund över (väl hemma vinner oftast min kära sambo över datorn...)

Jag har känt mig irriterad, sur och ledsen ett par dagar nu, vilket resulterade i att jag impulshandlade följande bok:       


                        


                               
  

 

Av alla ställen hittade jag boken i en fruktkorg bland all frukt i en matbutik. När jag bläddra i boken som, inte innehåller så många recept, blev jag ändåg väldigt glad och upplyft av den dels tack vare Renées text dels tack vare den fina layouten som Silver står för. 

Hon skriver bland annat om att när det gäller att äta rätt är ruinter A och O, vilket jag verkligen kan skriva under på. De veckor som jag har planerat, åtminstonde, middagen så mår jag mycket bättre och känner mig friskare och gladare av att äta hemlagad genomtänkt mat. Tyvärr är jag mindre förtjust i att laga mat och inspirationen till att göra veckomenyer är väldigt låg och håller ungefär varannan, var tredje vecka. Kanske blir det bättre nu när jag ska få barn....

Det positiva med att jobba är att jag har bra mattider...frukost och lunch samma tid varje dag, middag i stort sett också samma tidpunkt och så fruktpauser däremellan - denna form av rutin är också viktig för kroppen. Man bör inte äta försent på kvällen eftersom natten är vilofas och då ska kroppen ta han om slagg och försöka rensa ut gifter vi får i oss via maten och luften. Likaså vill ju vi, yogisar, äta mindre på kvällen så att vi är lätta i kroppen vid morgonens yogapass. Soppa är just idealisk för oss att äta på kvällen. Jag funderar på att prova Niklas broccolisoppa i nästa vecka - jag äter ju fisk och skaldjur så här kan ju räkorna få följa med men jag funderar på att byta ut chilin mot färsk ingefära istället som jag tycker bättre om.

Jag har ju också världens mest fantastiska sambo som gärna äter vegetariskt med mig och provar nya maträtter utan att knyssla, vilket jag upplever många män gör. Precis som det är "farligt att prova något nytt". Men man måste ju leva lite! Quinoa (god vardagsmat) är ju både gott och nyttigt och väldigt likt ris men jag vet flera som inte vågar prova detta för det är ju annorlunda....oh well...det är ju bara de som får lida och gå miste om något spännande!

Namaste!

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag har också Renee Voltaires bok och älskar den :-) Det finns massor med god mat i den, prova sesam och basilikabiffar (s 54), Brownietårtan (s99) som är fantastiskt god och plättar med svart tahin och quinoakaviar (s 72).
Smaklig måltid!

2007-11-03 @ 10:17:16
Postat av: Yogini

Tack för tipsen! Jag sitter och bläddrar i boken nu.
Jag tänkte faktiskt prova mig igenom några av recepten när jag blir lite ledig innan barnet kommer (d.v.s. jag har lite tid och mycket(?) tålamod med min matlagning). ;-)

2007-11-03 @ 11:37:18
URL: http://yogini.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0