Yogapass # 14

Precis hemkommen efter en frisk promenad ute i det stormdrabbade Malmö. Det värsta av stormen verkar ha lagt sig men det var en kamp att gå mot den starka vinden i mellanåt. Men nu efteråt känns det skönt med friskt syre i kroppen och vackert rosiga kinder!

Jag kände ingen direkt lust att utmana ödet och resa över bron till Yogamudra i Köpenhamn för att träna Mysore.

Så jag rullade ut mattan på köksgolvet, startade dvd:n med Mark Darby och valde 90-minuters Primary Series.

Det blir ju aldrig riktigt som i en Mysore-klass när jag tränar hemma (ännu). Men jag kämpade på och tog mig igenom hela första serien helt ok (hoppade över några vinyasas).

Något som jag har reflekterat över några gånger under mina yogapass är att jag upplever inte mina bakre lårmuskler som något hinder i t.ex. Pada Hastasana eller Paschimottanasana D utan mina vadmuskler. De är väldigt tajta och när de ger med sig lite till så kommer Adho Mukha Svanasan och t.ex. Paschimottanasana D gå ännu lättare att göra.

Det märks med en gång när jag har missat att träna på asanas som har vridningar såsom Marichyasana C och Parivritta Parsvakonasana för de blir välidgt betungande att göra efter ett par dagar utan dem i mina yogapass. Alltså jag måste se till att i varje yogapass åtminstonde inkludera en "vridningsasana" för att hela tiden jobba mot att öppna upp min kropp.

Det märktes också tydligt att det var några dagar sedan jag övade på "drop-backs". Jag gjorde mina tre bakåtböjningar från stående men det kändes inte som jag hittade mina bandhas och jag är glad att jag gör dem på min yogamatta som i sin tur är på en stor tjock matta för mina handleder och armar är nog inte redo att möta ett trägolv. 

I övrigt tycker jag yogapasset var bra. Jag är glad att jag genomförde hela första serien. 

Imorgon är det "self-practice" med B i Lund. Det ser jag framemot! 


Namaste! 

P.S Det var faktiskt mysigt att träna inomhus idag samtidigt som vinden ven om husknuten! Höstkänsla. Fast i ärlighetensnamn så längtar jag efter långa ljusa dagar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0