Utpluthee (practice # 9)

Kvällspass idag också.

Helt ok. En dryg timme på köksgolvet tillsammans med Mark Darby idag också. Jag lämnade inte mattan en enda gång. Det blev till och med Navasana. Självklart övade jag på mina Urdhva Dhanurasana. Och det gick fint. Men kroppen är lite trött idag. 

Reptricket hjälper bra i Marichyasana D

I och med att jag övade på kvällen så gick alla vinyasas jättebra. Jag orkade hoppa bak och fram från samtliga sittanade asanas med undantag för någon...(när jag började närmare mig Navasana kände jag mig nöjd med dagens pass).

Triang Mukha Eka Pada Paschimottanasana går jättefint nu förtiden och det visar att med tålamod och träning så mjuknar kroppen! 

Även om det är svårt att se det just i den asanas man kämpar med som mest just nu. För mig är det framförallt Marichyasana D. Jag kanske ska prova ett nytt trick och sluta tänka på och kommentera denna asana och se om mindre fokus på den kan vara bästa sättet. Ja, det är ju värt ett försök. 

Tänk på att den asana man har mest jobbigt med är den viktigaste just nu för kroppen - så tror jag i alla fall att det är. Till exempel så vet jag någon som avskyr Navasana, men denna kvinna har jätteont i sin rygg och just den asana hjälper till att bygga ryggmuskler för att stärka ryggen och på såvis undvika ryggont på grund av dålig hållning och sittande. 

Jag har länge tyckt Utpluthee är väldigt jobbig men den är utmärkt för att öva på kroppslåsen mula bandha och uddiyana bandha. Så antagligen har den varit jobbig för att jag inte har använt mina kroppslås tillräckligt. Nu börjar jag hitta dem och jag börjar se vikten av Utpluthee och inte hoppa öva den!

Padmasana är en annan asana som jag ibland har svårt att finna ro i. 


Namaste!








 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0