NaYoPracMo 2007


39993-24



Jag har antagit utmaningen "NaYoPracMo" som börjar idag den 1 januari 2007 och pågår till och med 31 janauri 2007.

Jag har alltså förbundit mig att utöva yoga i 31 dagar i sträckt samt skriva varje dag i min blogg om min yoga träning (vilket jag i och för sig redan gör).

Jag tycker det är en fantastiskt bra utmaning och ett utmärkt sätt för mig att komma igång med min yoga träning igen efter julen samt att få en regelbundenhet.

Det ska bli kul och spännande att se hur regelbundenheten kommer att påverka mig och min yoga.

Jag har bara en gång tidigare i mitt liv tränat varje dag i över en månad men det var under en yoga retreat i Indien. Alltså under helt andra förhållanden än nu. Det vill säga jag var där enbart för att yoga och hade absolut inga andra förplikterser. Utöver det hade jag en lärare som fanns där som stöd för mig. Nu får jag klara mig ensam. Fast jag har ju stöd av de andra deltagarna i NaYoPracMo plus min blogg!

Vad innebär då en yoga-utövning för att räknas inom NaYoPracMo?
Jo, minimum 10 minuter i någon asana eller serie av asanas med medvetenhet, fokusering och närvaro. Utöver det ska man, om man vill, skriva totalt 50 000 ord och minst ett blogginlägg per dag. Just denna utmaning tar jag mig inte an. Utan enbart min yogaträning men jag kommer självfallet skriva om yogan varje dag på bloggen. 

Det känns jättespännande! 

Idag utövat mitt första yogapass på det nya året. Jag gjorde hela första serien fram till navasana och därefter de avslutande asanas. Jag var väl inte superkoncentrerad men jag fullföljde min plan och jag var ändock relativt närvarande under hela passet. Tyvärr hade mina tankar en tendsen att vandra iväg ett flertal gånger men jag gav inte upp och jag lämnade aldrig mattan under passet.

Tyvärr lät jag mitt medvetenahde vinna över mig och jag övade aldrig på mina bakåtböjningar från stående. Jag vet att jag aldrig kommer lära mig dem om jag inte övar men det gör så ont i kropp och själ när jag bara tänker på att jag ska öva på det. Iiiissh. Oh well, det är en ny dag imorgon.

I övrigt kände jag verkligen av mina höfter, särksilt min högra. Knak, knak sa det i Marichyasana C. '

Åhh på tal om Marichyasana så kan jag enkelt nu binda och hålla om min handled i A! Hurra! Helt plötsligt bara kunde jag helt själv! Jag märkte det för ett par veckor sedan och jag vet inte om jag har skrivit om det tidigare men det gör mig lika glad varje gång jag klarar det nu!

Min styrka finns kvar och mina hopp fram från Adho Mukha Svanasana går jättefint! Det är också en härlig känsla att känna att jag orkar lyfta mig högt i mina hopp!

Det ska bli roligt att se var jag är med min träning om 31 dagar.

Förresten så kom jag överens med hon som har initierat NaYoPracMo att jag inte behöver utöva fysisk yoga på lördagar (vilket är vilodag enligt Ashtanga yogans traditioner) utan jag kan t.ex. utföra pranayama.


Namaste!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0