Att förena

En stund på tåget ger lite tid till funderingar kring ordet yoga.

Yoga - vad betyder det egentligen?

Det finns inget enkelt svar men flertalet tolkningar av vad ordet yoga betyder. Jag tror det är viktigt att finna sin egen tolkning utifrån sina lärares ord och egna studier.

Nedan är några egna och personliga funderingar kring vad yoga är. 

Yoga är för mig, först och främst, andning. Varje rörelse utgår från andningen. Vår kontrollerade andning är mycket kraftfull och helande. Utan vår andning har vi ingen yoga.

Jag tycker också att yoga är något väldigt individuellt. Varje individ måste alltid utgå från sig själv och sin egen förmåga samtidigt som det måste finnas en vilja och en nyfikenhet att hela tiden utveckla sig själv på såväl det mentala som fysiska planet.

Yoga kommer ursprungligen från Indisk livsåskådning men yoga är något som vi kan applicera universalt eftersom yoga handla om möjligheten att kunna göra de förändringar vi önskar i livet.

Förändring kan alltså också vara en definition av ordet yoga. Det sker en förändring när vi har gått från att inte klara av något, till viljan och nyfikenheten att finna en lösning, till att vi faktiskt bemästrar det. Till exempel att klara av att nå tårna när man böjer sig framåt kommer vi ett steg närmare där vi aldrig tidigare har varit.

Yoga betyder också att förena. Till exempel att förena det fysiska med det mentala.

Yoga betyder också för mig att vara ödmjuk, öppen och nyfiken

Yoga handlar också om vårt agerande. Att vara här och nu, d.v.s. vara fullt fokuserad på det vi gör just för stunden. Att inte låta tankarna flyga iväg och börja fundera på det vi ska göra efter att vi utfört uppgiften. Detta är en jätteutmaning för mig själv men jag tycker jag börjar bli mycket bättre på det, mycket tack vare mina försök till regelbunden träning av yoga asanas. Jag har märkt att detta har påverkat mitt dagliga liv. Jag försöker nu förtiden att hela tiden bara tänka på det jag gör just nu, här och nu. Jag tycker det ger en annan och bättre livskvalité och jag känner mig mycket mindre stressad och splittrad. Alltså bara positivt att bli mer närvarande i nuet! Uppgifterna jag utför blir också mer noggranna utförda då jag är mer fokusera på det jag gör.

En något mer klassisk definition av ordet yoga är att bli ett med en högre kraft som vissa kallar Gud, Allah, Vishnu, kraften inom sig själv eller dylikt. När vi är i harmoni med denna kraft är det också yoga.  

Asanas är den fysiska formen av yoga.

Hur kan vi lära oss förstå yoga?

Många av oss börjar med att utföra asanas. Därefter öppnas, för många av oss, en nyfikenhet av andra delar av yoga såsom pranayama, meditering, sanskrit och att förstå Patanjalis Yoga Sutras. Studier och övning av en del, till exempel asanas, skapar en mogenhet och mottaglighet för andra delar av yogan. Själv känner jag mig redo att börja jobba mer med pranayama och Yoga Sutras. Meditering tror jag kommer som ett naturligt nästa steg mig efter att jag förstår och behärskar pranayama bättre.

Detta är ett fint uttryckt tycker jag:
“We begin where we are and how we are, and whatever happens, happens.”  

Detta stämmer väldigt mycket på mig:
“The more we progress, the more we become aware of the holistic nature of our being, realising that we are made of body, breath, mind and more.”   

Inspiration till att skriva om vad yoga är och citaten är hämtade från “The Heart of Yoga” av T.K.V. Desikachar


Namaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0