Nybliven mammaövningar

Det första varje nybliven mamma ska tänka på är att resan från att bli gravid, graviditeten, förlossningen till att man faktiskt blir mamma till ett fantastiskt litet barn är unik för varje kvinna!

Det andra varje nybliven mamma ska tänka på är att fokusera på det nya livet och på barnet som nu finns hos dig. Tid för träning kommer men den första tiden med barnet kommer aldrig igen. Ta vara på denna tid. LIkaså är inte kroppen redo för träning förän efter att blödningen har slutat vilket är 6-12 veckor efter förlossningen.

Det tredje varje nybliven mamma ska tänka på är att börja göra s.k. knipövningar för att få bäckenbotten att bli stark igen. Knipövningar kan man göra utspridd över dagen t.ex. när du går på toaletten, sitter och ammar/ger flaskan, sitter och leker/pratar med ditt barn.

I övrigt så försök att börja med promenader så snart som möjligt varje dag med barnvagnen (eller utan = kanske lite egentid för dig själv) så att du rör på kroppen! Du behöver såväl frisk luft som att få igång musklerna i kroppen på ett mjukt sätt.

Amning är också bra, liksom promenader, för att att få igång cirkulationen runt bäckenbotten. Men kan man inte amma så är det ingen fara utan promenader och knipövningar räcker gott och väl.

Acceptera att du kanske inte kan, orkar eller har lust att äta "rätt" och nyttigt den första tiden. Jag ville t.ex. bara äta onyttig mat med mycket socker i. Antagligen för att det gick åt så mycket energi till att bli mamma (det gör det fortfarande) och försöka få amningen att fungera (amningen tar fortfarande energi men på ett annat sätt nu sedan den börjat fungera). Jag äter bättre men orkar inte bry mig om det slinker ned en och annan mindre bra måltid. Fortfarande blir det också lite för mycket godis men jag lyssnar till min kropp och det är vad den vill ha just nu. Som tur är har jag märkt att suget efter onyttigheter och godis minskar allt mer successivt vecka efter vecka. 

Mitt råd är att välja vila framför ansträgning till dess att du känner att du har mer energi. För mig tog det en dryg månad innan jag fick någon somhelst extra ork/energi och jag kan fortfarande känna att jag väljer vila framför mer krävande ansträgning iform av träning. Det är viktigt för mig att vara en utvilad mamma (så gott det går) för att jag ska vara en "bra" mamma.

Promenader och vila har därför tagit den största delen av mitt vardagsliv utöver att ta hand om lillprinsen.

Allt eftersom jag har fått mer energi och lust har jag börjat fokusera på kompletterande övningar till promenader och knipövingar, primärt övningar som bygger upp musklerna kring bäckenbotten och bålen.

Kom ihåg att knipövningar måste vi göra resten av livet varje dag! Som tur är får vi, som praktiserar yoga, mycket hjälp av mula bandha och uddiyana bandha!

Kom ihåg att din kropp är din bästa guide! Lyssna till och utgå alltid från den.


Namaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0