Lycklig, lycklig, lycklig!

Jag är lycklig, lycklig, lycklig!

Det är lätt att få mig glad och lycklig.

Sätt mig på en yogaworkshop med en bra yogalärare och jag blir glad, pigg och fylld med energi!


I helgen har jag deltagit på Stefan Engströms workshop hos Yogamudra i Köpenhamn. Det har varit fantastiskt roligt!

Både på lördagen och söndagen började vi morgonen med yin yoga i 90 minuter ledd av Stefan. Vi höll varje ställning i minst 5 minuter. Lugnt och harmoniskt - yin.

Därefter var ledde Stefan ashtanga vinyasa yoga-klass (yang) fram till Navasana. De som praktiserar fler asanas efter Navasana fortsatte själva i egen takt men jag gick direkt till de avslutande asanas. Jag måste vara rädd om min kropp!

Stefan är lugn och harmonisk i sin undervisningstil något som jag verkligen gillar!

På eftermiddagarna var det yogafilosofi och lite teori samt pranayama och djupavslappning (yoga nidra). Under lördagseftermiddagen var jag så trött att ögonen gick i kors och jag bara frös och frös, inte så konstigt med tanke på att vi dels hade haft besök av vänner kvällen innan (dock blev det inte sent) dels att jag är uppe några gånger varje natt och tar hand om lillprinsen. Så jag valde att åka hem någon timma innan dagen var slut och stupade i säng tillsammans med Mini och sov några välbehövda timmar på eftermiddagen. Tänk det var första gången jag var borta som nästan en hel dag från Mini! Sjävklart gick det hur bra som helst! 

Söndags eftermiddagen var bättre. Något piggare tack vare kaffet efter lunchen....men jag valde ändock att åka hem lite tidigare för att hinna vila lite innan klockan skulle ringa 0500 på måndagsmorgonen.

Vi åt lunch hos Bodil och Peter - de bjöd på otroligt goda soppor särskilt den hemmagjorda miso-soppan. Oh jag önskar jag var matlagningsintresserad....kanske blir jag det en dag! ;)

Yogapassen på lördagen och söndagen gick jättebra. Jag blev dock lite uppgiven en stund då det visat sig att jag inte har gjort Utthita Trikonasana A fullt ut korrekt (vilket jag har trott). Jag blev så trött och tänkte varför håller jag på med denna yogan. Hela tiden får jag ta ett steg tillbaka. Men sen tänkte jag "Stefan korrigerar ju mig nu för att jag nu är mogen att ta ett nytt steg i min yogaträning".

Jag har ju inte bråttom. Jag har ju hela livet. Bättre att bli korrigerad nu än sen (eller aldrig).

Stefan och jag disktuerade min högra höft som jag känner en stark smärta i (sharp pain) att jag skulle ta det lugnt och inte göra något drastiskt. Han tyckte det var en bra idé att jag ska träffa en osteopat om några veckor som får se över min kropp efter graviditeten.

Hurra var en helt underbar helg!!!

Det är härligt att få träna i grupp ibland! Få känna energin från alla andra!

Namaste!


YT 7 & 8


Kommentarer
Postat av: Anonym

gud va kul :) jag har aldrig testat yoga :(

2008-04-08 @ 10:14:27
URL: http://karinekeblad.blogg.se
Postat av: Surya

Hej Yogini! Jag har precis svarat dig fast på min blogg! Jag har någrA FRÅGOR till dig med som kanske är bäst att skriva här:
Hur rekomenderar du mig att göra med min yogaträning?
Jag tränar juu hatha yoga en gång med lärare i veckan. Sedan försöker jag träna Ashtanga 6 dagar i veckan hemma. jag har hjälp av dvd´s samt en bok "Kraften bakom yoga" med Petri Räisänen. Jag har tyvärr ingen möjlighet att träna Ashtanga med lärare här i Kalmar eller närma liggande städer.
Mina dalgiga pass är ganska korta, jag tränar solhälsningar A&B 5 omgångar och sedan de 6 första stående och så några avslutande ställningar ibland. Passen tar 45-60 min.
Nu till min fråga:
Ska jag vänta med Ashtanga yoga helt tills jag flyttar ngstans där det finns shalas?
Som det ser ut nu så kommer jag o C flytta till Brisbane till hösten, där det finns en shala med nybörjarträning.
Egetligen vill jag inte vänta, men det är verkligen svårt att träna "rätt" när man inte har ngn som kan korrigera en.
HUR SKA JAG GÖRA tycker du??
Tack! Jag känner mig lite förtvivlad idag! Har varit glad åt min Ashtanga yoga träning, men nu vet jag inte om det är värt att lägga ner så mkt tid på ngt som jag troligtvis gör fel på ändå! Förstår du hur jag känner?
Namaste

2008-04-09 @ 09:24:16
URL: http://suryanamaskar.blogg.se
Postat av: yogini

hejhej!
tack för dina svar!

vad gäller din ashtanga yoga träning tycker jag du gör helt RÄTT NU! använd din dvd och bok.

FOKUSERA på Ujjayi-andningen den är viktig.
Jag tycker också att det är lagom nu som nybörjare att jobba med de stående ställningarna. Utgå hela tiden från hur det känns innefrån och ut. Inte över hur det ser ut.

Vad gäller korrigering så brukar man inte få mycket mer när man går på i shala och skulle du vara i Mysore, Indien hos Pattahbi Jois skulle du kanske få max 1-2 korrigeringar per gång...så inte så mycket. Så du missar inget!!!

Se om du kan hitta bandhas för de är också viktiga.

Bry dig inte om mitt inlägg där jag kände mig uppgiven. Vi är på lite olika nivåer.

Jag tycker du ska fortsätta för du verkar bli glad av ashtangan. Du kommer ha mycket med dig när du flyttar tack vare att du har börjat träna hemma. Var inte så hård mot dig själv. Jag har slutat vara det (alltså mot mig själv) och tycker yogan är mycket roligare nu (tidigare gjorde jag hela serien och ville hela tiden komma längre och längre men nu gör jag "bara" till navasana och trivs jättebra med det för nu har jag tid att fokusera på varje asana och jobba med att öppna upp kroppen och göra den redo för nästa del av första serien).

Du ska träna yoga FÖR ATT DU ÄR GLAD!

Jag tycker som sagt att du gör helt rätt!

Keep ut the good work!

Namaste!

p.s 1 kom också ihåg att vi alla har upp och ner dagar
inom yogan!
p.s 2 jag tycker inte du behöver träna ashtanga 6 dagar i veckan om du tränar hatha yoga 1 dag i veckan. Låt kroppen få en VILOdag!
p.s 3 lite rörigt svar men jag hoppas du får ut svar av det... ;) annars hör av dig igen!

2008-04-09 @ 09:39:09
URL: http://yogini.blogg.se
Postat av: Surya

Åhh tack snälla, jag blev så glad för ditt svar!
Det känns MKT bättre nu! Inte alls rörigt :-)
Då kör jag på som vanligt! Jag skrev ett inlägg till reluctantashtangi oxå o frågade så du får inte tro att jag inte litar på ditt svar om du läser det där, hehe!
Tack så mkt!
Ha en riktigt fin dag
Namaste

2008-04-09 @ 09:53:53
URL: http://suryanamaskar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0