Söndag yogapass # 7

Stod i valet och kvalet om jag skulle åka till Yogamudra idag men beslutade att träna hemma. Anledning...orkade inte stressa dit.

Så jag har tränat på köksgolvet idag. Det gick rätt bra.

Självfallet inte lika intensivt och disciplinerad som på en Mysore-klass. Men jag gjorde hela första serien...ok, jag skippade några vinyasas mellan höger och vänster sida i vissa asanas.

Jag tycker min andning var bra. Långa fina andetag.

Mina tankar flög inte iväg alltför mycket under passet och jag lämnade mattan endast en gång under ett par minuter.

Pojkvännen hjälpte mig både i Prasarita Padottanasna C och Supta Kurmasana. Jag tog hjälp av ett band för att komma så djupt som möjligt i Marichyasana D utan hjälp från en lärare. Även om jag inte klarade D så var det ett bra hjälpmedel när jag inte har en lärare att tillgå. Det ska jag fortsätta med. (jag virade bandet först om den högra foten och sen om hela det böjda högra benet, sen tog jag tag i bandet med vänster hand och hjälpte mig själv att få vänster armhåla så nära höger knä som möjligt)

Under passet kom jag på mig själv att jag längtade efter att få träna mina bakåtböjningar. Galet, men sant. Pojkvännen fick hjäpa mig här med och det gick bra. Jag tror faktiskt att jag kommer klara av att gå ner själv från stående om ett år med daglig träning. Kul!!

I övrigt så har jag nog för höga krav på mig själv när jag tycker till exempel att dagens pass är slarvigt genomfört för jag jämför hela tiden med hur jag är på en Mysore-klass. Jag borde istället vara nöjd med att jag genomförde hela första serien själv utan hjälp från lärare eller någon annan yogi(ni) bredvid. Det hade jag ALDRIG gjort för ett år sedan.

Förhoppningsvis kanske min "self practice" är mer dicsciplinerad om ett år!

Yoga är ju trots allt ett livsprojekt och man kan ju bara bli bättre så länge man tar det försiktigt! Man har ju trots allt bara en kropp som ska fungera hela livet!

Dags för en god frukost!

Namaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0