Pauls workshop

Workshopen med Paul blev trots allt en besvikelse. Jag hade nog, även om jag inte trodde det, förväntat mig en helg liknande den som Darby respektive Kino höll i. Det vill säga mera fysisk teknik-klass där jag skulle få en chans att fördjupa mig i de olika asanas varvat med filosofidiskussioner. 

Tyvärr höll han i föreläsningar som varade i fyra timmar både på lördagen och på söndagen. Vem orkar hålla sig alert under så många timmar? Inte jag. Jag behöver få varva prat med att fysisk få prova på. Vi lär ju trots allt på olika sätt. Vissa genom att läsa, vissa genom att lyssna, vissa genom att göra och vissa genom en blandning av alla tre. Så det hade ju varit klokt, tycker jag, att varva olika undervisningssätt under eftermiddagen. Ja, ja jag fick en del aha-upplevelser ändå och i synnerhet vad gäller uddiyana bandha och ujjayi andningen.

Han gick också igenom vad yogaträning handlar om enligt honom. Hans svar var att det är att få fröet inom sig att växa och öka i energi. Yogaträningen hjälper dig bli av med det som blockerar din energi och därmed frigöra energin (att hålla sig i god kondition och hälsosam kan man göra på andra sätt). Yogan ger således mer och hjälper till att få en ”clear and good direction internally” som Paul uttryckte det.

Namaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0