Äntligen Danmark

Oj, oj vad helgen har gått fort. Det har varit en bra helg. Jag har tagit det lugnt. Låtit kroppen vila efter NaYoPracMo. Kroppen blev också lite sliten efter att ha stått upp i över fem timmar i fredags (jag representerade företaget på en minimässa).

Idag kom jag äntligen, äntligen iväg till Yogamudra.dk.

Hurra!

Bodil och Peter som driver Yogamudra är i Thailand och håller i en yogaretreat där. Så det var Inger Marie som höll i Mysore-klassen. Jag tyckte hon var riktigt bra. Hon assisterade i flera asanas där många andra yogalärare inte brukar engagera sig så mycket i (kanske för att de håller i Mysoreklasser varje dag!?!). Samtidigt märkte jag att hon var rätt ovan men hon gjorde verkligen sitt yttersta och jag fick några bra tips av henne.

När hon assisterade mig i Pada Hastasana kom jag riktigt djupt i asanas samtidig som jag fick en ordentlig strech i mina vadmuskler, vilket gav mig en skräckblandad förtjusning. Mina vadmuskler är extremt korta och behöver verkligen sträckas ut. Jag försöker undvika att gå i högklackadeskor så mycket som möjligt...jag har blivit en riktigt gymnastikskotjej på sistoende.

På det stora hela tyckte jag det var bra att jag äntligen kom iväg och fick umgås med lite andra ashtangis och få den extra hjälp som jag trots allt får i en Mysoreklass jämfört med när jag praktiserar ensam hemma på köksgolvet.
 
När Inger Marie hjälpte mig i Prasarita Padottanasana C blev jag lite rädd för det gjorde ont. Verkligen ont. Det visar på hur viktigt det är att man får korrekt assistans för vanligtvis tycker jag det bara är skönt när de hjälper mig att trycka ner armarna.

Min balans i Utthita Hasta Padangusthasana var obefintlig idag. Ingen aning varför. Fick ta lite hjälp av en pelare i mitt i salen tills jag hittade balansen och styrkan i bandhas.

Hon var fantastisk på att assistera i Supta Kurmasana! Jag kunde nästan binda händerna på ryggen och det är inte ofta någon kan assistera mig så bra att jag får händerna så högt! Jag njöt den stunden jag fick vara i Supta Kurmasana tack vare henne!

Jag började nästan gråta efter Marichyasana D. Jag förstår mig inte på denna asana. Vad ska jag göra för att öppna upp höften? Vad? Jag är så otroligt spänd och jag ser ingen utveckling. Är det där alla mina spänningar, irritation och ilska sitter sen alla mina år tillbaka eller vad? Varför vill det inte släppa?

Wow mina back-bends gick fantastiskt bra idag! Wow säger jag bara! Fokus var hela tiden på bandhas, bandhas, bandhas! Och då försvann rädslan och jag kunde kontrollera rörelsen! Tjoho!

Dags att krypa i säng.

Jag som hade så mycket att skriva om idag!

Åh det får komma i fler inlägg!

Jag måste ju orka upp till träningen imorgon klockan 6 och jag vill ju vara pigg och glad så att dagen på jobbet blir en bra dag! Det behöver jag!

Namaste!



P.S Tulltjäntemannen vid Öresundsbrofästet på Sverigesidan såg förvånad ut när jag svarade på frågan var jag hade varit: "Jag har varit i Köpenhamn och tränat yoga!" så nää jag har inget jag behöver deklarera för tullen! 

Kommentarer
Postat av: Nina

Hittade din blogg idag! Glad att ha hittat en inspirationskälla :)
Namaste!

2007-02-05 @ 18:36:22
URL: http://kaffeshop.blogspot.com
Postat av: Yogini

Tack Nina, vad glad jag blir!

2007-02-05 @ 21:12:43
URL: http://yogini.blogg.se
Postat av: Yogamum

I wish I could read your blog!!! I can understand a few words, but not enough!

Please send me an email with your mailing address where I can send you a package -- you won a prize for NaYoPracMo and I'd really love to send it to you! It might take a while to get there, but I want you to have it!

Keep practicing!

Namaste!

2007-02-07 @ 00:58:59
URL: http://yogamum.wordpress.com
Postat av: Eric

Hej

Googlade för att hitta något on Astanga yoga i Skåne. Verkar inte finnas mycket men kul att hitta något att inspireras av.... Första yoga bloggen jag stött på!
Keep up the practise!

Namaste Eric

2007-02-12 @ 23:45:22
Postat av: Yogini

Hej Eric!
Nja..Skåne är lite torrt på Ashtanga Yoga men egentligen behöver man inte en yoga shala...allt man behöver är en matta och en plats att vara på! Men visst underlättare det att träffa andra yogi(ni)s för inspiration. Mitt tips är att försöka komma iväg på olika yoga workshops...det ger energi till att fortsätta träna på egen hand. Sen tror jag att Ashtanga yogan kommer att växa i Skåne...man får ge det lite tid...
Namaste!

2007-02-13 @ 09:17:03
URL: http://yogini.blogg.se
Postat av: Anonym

Hejsan, vi ska ha en lärautbildning i gravidyoga i Båstad. Kanske kan vara intressant för dig? Info finns under www.yogavita.se. Vänligen Karin BJörkegren och Lotta Bertilsson

2007-09-13 @ 14:53:02
URL: http://www.yogavita.se
Postat av: Yogini

Det låter spännande! En kurs jag kanske kan gå framöver. Nu är det så mycket med bebisen, jobb och kurser att jag klarar mig mer än väl! Det skulle vara kul att komma upp och träna för dig någon helg i Båstad - det är ju inte så långt från Malmö. Ha det så gott!
Namaste!

2007-09-14 @ 09:43:44
URL: http://yogini.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0