Assistans

Igår övade jag och min yoga vän på att assistera varandra på de stående ställningarna. Det är inte så lätt som man kan tro men jag vill verkligen lära mig. Hm, kanske ska träna på min pojkvän eller vännina som inte alls är yoga utövare....Om jag hade tid skulle jag fråga om jag fick deltaga på några klasser på antingen Astanga Yoga Skole eller Yogamudra i Köpenhamn. 

Att försöka förklara och assistera någon annan gör att man tvingas fundera över sin egen yoga träning - helt enkelt ta ett steg tillbaka och få perspektiv på vad man gör. Att klä sin träning i ord tror jag är väldigt nyttigt för min egen utveckling. Jag tvingas att ta reda på och lära mig mer om det jag inte kan eller vet.

Ett bra sätt att lära sig mer är att deltaga på olika yoga workshops och retreats. Om två veckor ska jag på Paul Dallaghans workshop på Yogamudra i Köpenhamn. Åh det ska bli så spännande och ser verkligen fram emot det. Jag tycker det är kul att få träffa nya lärare och få deras perspektiv på Ashtanga yoga och filosofi på livet. Förhoppningsvis kan jag deltaga veckan efter workshopen också! Hoppas, hoppas!

Mark Darby och Kino Macgregor har hittills varit de två som verkligen har givit mig många aha-upplevelser och utvecklat såväl min fysiska yogaträning som förståelse för yoga på en mer filosofisk nivån. Jag behöver lärare som både utmanar min yogaträning rent fysiskt, d.v.s. do your practice men som kryddar det hela med en teoretisk förståelse. Vi är alla olika. Vissa vill inte alls ha någon teori överhuvudtaget men för mig går bättre om jag även kan visualisera hur jag ska utföra vissa saker, vad jag ska tänka på etc.

Sen Kino gick igenom "jump backs" and "jump throughs" (vilka muskelgrupper som används, vad man ska tänka på och hur man ska andas) har dessa utvecklats enormt för mig. Innan var dessa ett mysterium för mig. Go Kino Go!

Alla yoga lärare måste hitta sin undervisningsmetod och alla yogisar/yoginisar får hitta sin lärare med den undervisningmetoden som passar bäst. Förtroende för sin lärare är a och o.

Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0