Retreat - den raka vägen

I lördags tittade jag på programmet Retreat - den raka vägen på SVT som är producerat av BBC. De flesta av oss västerlänningar törstar verkligen efter andlighet men är för "intellektualiserade" för att släppa allt och bara hängivet tro, känna och uppleva.

Allt har inte en logisk förklaring.

Jag tycker att det är fantastiskt att de mest kända vetenskapsmännen var och är djupt religiösa - ett exempel är Albert Einstein.

Jag har fått en trygghet i min egen andlighet tack vare Olle Carlssons bok (som jag tyvärr inte har läst klart...ni vet nog varför jag inte hunnit...) Kristendom för ateister.

Jag tror ALLA behöver andlighet för att leva ett fullt liv här på jorden.

När jag såg programmet slog det mig hur lika alla religioner är och religionsutförande. Det ingår mantran (t.ex. bönen i kristendom) och meditation (t.ex. djup försjunken bön) i samtliga andligheter. IUnder programmet var de djupt försjukna i meditation tidigt, tidigt på morgonen och de utförde också någon form av mantra senare på dagen. De fick också genomföra kroppsarbete och vistas i naturen, vilket jag tror är det bästa sättet för människan att uppleva andlighet. Att vara fysiskt är ett måste tror jag. Jag tror inte vi mår bra av att sitta still dagarna hela dagarna vid ett skrivbord och sen framför tv:n. Jag tror också vi mår så bra av att vistas i naturen för naturen är, än så länge, i harmoni och balans (får se hur länge till med all miljöförstöring), vilket jag tror förs över på oss när vi är i naturen.

Jag bor mitt inne i stan men försöker se naturen så gott det går. Något jag brukar göra varje kväll är att titta efter månen på för jag tycker den är så otroligt vacker. Igår var den magnifik redan vid 17-tiden!   

Varför har jag letat efter en annan religion som t.ex. buddismen eller hindusimen? Jo för jag har känt att de verkar vara mer toleranta än kristendomen. Men nu, efter att ha läst Olle Carlsson bok, inser jag att kristendomen är lika toelerant som andra religioner. Det är kyrkans lakejer som har försökt predika och anpassa kristendomen efter deras behag och egen intresse, vilket har fått kristendomen i mina ögon att verka kall och hård och intolerant. Precis tvärtom vad den är! 

Kristendom handlar ju om kärlek! 

Tyvärr möter man kyrkomän som fortfarande inte är toleranta mot det som är annorlunda. Jag mötte en sådan man så sent som för några veckor sedan. Inte konstigt att många lämnar svenska kyrkan när man blir mött på det sättet. Tänk att vara så fyrkantig. Tänk att männen inom svenska kyrkan inte är mer rädda om sina medlemmar. Som tur är har jag fått kontakt med en annan präst som förstår mig och det jag önskar! Hurra för HENNE!


Namaste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0