God fortsättning...

....på det nya året!

Tänk om jag hade vetat idag för ett år sedan att jag skulle ha en liten prins som låg och sov i rummet bredvid medan jag skrev dessa rader, då hade jag nog lagt benen på ryggen och sprungit. Det är alltså tur att man inte vet allt som livet kommer att ge en i gåvor och utmaningar.

En liten yogasummering av 2007.

Jag antog utmaningen NaYoPracMo och genomförde den galant under januari 2007! Hurra för mig! Jag fick till och med en gåva för att jag genomförde månaden även om själva utmaningen att jag verkligen yogade varje dag var den bästa gåvan i sig! En bra "kick start" på det nya året.

I februari påbörjade min yogalärarutbildning hos Paul Dallaghan som hade sin fantastiska avslutning i Thailand. Det var intensiva veckor i Thailand men jag växte och utvecklades massor tack vare den utmanade och krävande kursen. Och på köpet fick jag massor av fina vänner som nu är runt om i världen och undervisar i yoga eller deltagar i yogaretreats särskilt nu under vintern.

Min kära sambo kom till Thailand och fick uppleva min yoga och mina yogavänner. Det var härligt att få dela det med honom. En dag kanske han också provar på att yoga. Jag älskar honom så fantastiskt mycket för att han stöttar mig i min yoga och har ett öppet sinne för vegetarisk mat. Han och lillprinsen är bäst!

Jag började undervisa yoga. Jag startade mitt alldeles egna företag! Jag fick enormt mycket beröm som yogalärare. Lilla egot i mig tog åt sig massor och mitt självförtroende växte flera centermeter.

På våren fick jag ett oväntat besked att jag var gravid! Jag mådde inte så bra de första månaderna så jag valde att inte utöva någon yoga själv. Jag fortsatte dock att undervisa. Graviditeten lärde mig bland annat att inte bli för fokuserad på asanas och att hela tiden komma längre och längre i serierna utan att fokusera på här och nu. Att yoga handlar om att jobba innefrån och ut.

Jag deltog i en yogaworkshop under året som var med Stefan Engström hos Yogamudra

Under mina veckor i Thailand lärde jag mig att yoga med en gravidmage även om min mage nog var relativt liten. En unik och härlig upplevelse. I Thailand fick jag också lära mig pranayama på ett mer säkert sätt, något som jag hoppas jag kan fortsätta med mer fokuserat framöver (när jag har ork och tid....vilket kan kanske dröja..)

Hösten kom och jag fortsatte att undervisa men fick åter igen lägga min egen fysiska yogaträning på hyllan då jag fick väldigt ont i bäckenet. Magen växte men undervisning fortsatte och gick, trots magen, fantastiskt bra. Jag tror t.o.m. lillprinsen gillade det.

Veckorna innan förlossningen valde jag att vila, vila och vila så gott det gick. Tur att jag fick lite vila för förlossningen var en tuff utmaning men gick väldigt bra tack vare yogan då jag hade lätt att slappna av och vila mellan värkarna och på så vis hämta ny kraft. 

Sedan lillprinsen kom till världen har det inte blivit någon yoga men jag längtar tills kroppen är redo. Jag ska ta det försiktigt och ett steg i taget då kroppen har varit med om en jätteutmaning och som fortlöpt under 9 månader och som fortsätter med amningen. Det borde således innebära att det tar mer eller mindre lika lång tid för kroppen att återhämta sig. Nu är det sköna promenader som gäller.  

Något som jag har lärt mig med lillprinsens ankomst är att jag behöver så mycket mindre sömn än vad jag trodde tidigare. Att jag har klagat över att behöva gå upp kl 0500 för att yoga (alltså fått mindre än 8 timmars sömn) inser jag idag är lyxproblem!

Dela gärna med er av ert yoga år 2007!

Namaste!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0