Meditation

Igår kväll när prinsen hade somnat och jag hade förberett allt inför natten blev jag inspirerad till att meditera. Det hade varit en uppskruvad och stressig dag och jag kände att jag behövde få varva ner och komma till ro innan jag skulle somna. 

Meditation har aldrig varit något som har lockat mig särskilt mycket. Jag har nog varit obekväm med att vara med mig själv i tystnaden..... Jag menar hur ofta är vi verkligen med oss själva? Det är nästan alltid någon annan stimuli omkring oss som distraherar oss från att behöva vara med oss själva. Det är en naken sanning som kommer fram om sig själv när man sitter i helt i tystnad utan att ha 1000 tankar i huvudet hela tiden. Det är inte det lättaste och det är utmanade. Jag har nog inte varit mogen för det tidigare. Börjar jag bli det nu mån tro?

Det finns många olika sätt att meditera. Man kan t.ex. meditera på en bild, ett mantra, ett ljud, en vibration, ett ljus etc. Jag har inte lyckats hitta något som passar mig - kanske just för jag inte har varit mogen. 

För att inte göra det hela övermäktigt bestämde jag mig igår kväll för att meditera i max 5 minuter. Jag smög in till vardagsrummet och hämtade ett ljus. Jag tände ljuset inne sovrummet och satte mig framför det på golvet. Därefter ställde jag klockan att ringa (eller ja, vibrera för jag vill ju inte väcka herrarna i huset...) efter fem minuter.

Jag satte mig bekvämt, slöt ögonen och började upprepa ett ord inom mig. Mina tankar flög hit och dit hela tiden men jag så fort jag märkte detta gick jag tillbaka till mitt ord. Efter ett tag kände jag både ett ord och en bild inom mig så jag kombinerade dessa två och det kändes som det passade mig faktikst väldigt bra.

Emellanåt blev jag otålig och undrade när ska dessa 5 minuter skulle ha gått. Jag fick hindra mig själv ett antal gånger från att öppna ögonen och kolla klockan efter som jag kunde ju lita på att den skulle ringa efter fem minuter så varför behöva kolla den? 

Jag fick flera gånger säga till mig själv:

Slappna av. 

Släpp kontrollen. 

Var närvarande i det du gör NU. 

Efter ett tag kom det några sekunder när jag kunde vila i bilden och ordet som jag "jobbade med" men det var sekunder för sen var min "monkey brain" igång igen och tänkte massa andra tankar.

Tillslut gav jag mig själv tillåtelse att kolla klockan. När jag tittade på klockan hade det gått hela 10 minuter! Va? Hade jag mediterat i 10 minuter!? Wow! Jag hade lyckats meditera i 10 minuter - det har aldrig hänt innan att jag har kunnat finna ro och tillfredställe att meditera så länge! Jag behövde nog verkligen få komma till ro och varva ned igår kväll.

Så varför hade inte klockan ringt? Tja, jag är ganska vimsig vanligtvis och nu när jag är ännu tröttare än någonsin tidigare i mitt liv så fungera inte min hjärna alltid...det visade sig att jag hade satt klockan på 1 timma och 5 minuter senare!

Men min första meditation som jag tagit mig an på eget initiativ gick alltså hur bra som helst.

Fantastiskt start!

Jag ska försöka meditera 5 minuter (kanske 10 minuter om det går) varje kväll ett tag framöver och se hur det påverkar mig.

-----------------------------

Solen skiner. Är det vår?
Det får bli en lugn och långsam promenad senare idag!
Ingen stress idag.
Lugnt temp.



Namaste!



Kommentarer
Postat av: Surya

Åhh vad duktig du e!!! Att Meditera e faktiskt jättesvårt tycker jag oxå! Tankarna snurrar hela tiden och när man sitter själv o mediterar så vet man ju att "jag KAN ju faktiskt bara resa mig upp och gå o dricka kaffe i stället" Jag försöker meditera som du i fem minuter efter ett yoga pass (efter savasana). Man är ju inte van vid att bara sitta.. Sen tycker jag att jag sitter obekvämt efter en minut och börjar vrida på nacken och ändra benen.. jaja övning ger färdighet.
Jätteroligt att läsa dina inlägg! Jag är inte så haj på namnen på dina asanas så jag förstår inte allt bara ;-)men det gör ju inget!
Härligt att ha en liten gosse i huset oxå!
Tack för din coment till min blogg, det är jättekul att NÅGON läser den ;-)
Sköt om dig och skriv snart igen!!
Namasté

2008-02-14 @ 21:46:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0