Yama (första delen)

Yama innebär mental renlighet och grovt översatt betyder det självkontroll och etiska inställningar. Yama indikerar hur varje individ ska förhålla sig till omgivningen, d.v.s. att individens handlingar och inställningar är en del av världsalltet och således kan välja att påverka det positivt eller negativt. Tack vare yogaträningen kommer människan närmare till insikt om Yama och hur det kan tillämpas i vardagen.

Yama kan delas in i fem budord.

Ahimsa (icke-våld)

Satya (ärlighet)

Asteya (att inte stjäla)

Brahmacharya (förökning av livskraften)

Aparigraha (måttlighet)

Yogaträningen ger en lämplig möjlighet att iaktta sin egen ahimsa-inställning. Alla kommer vi någon gång till en asana som kroppen ännu inte är mogen för. Det är då lätt att bli frustrerad, vilket leder till att man tvingar sig själv in i ställningen trots att kroppen inte är redo och på så vis skadar sin kropp. De "utmanande" asanas finns där av en anledning. De finns där för att lära känna sin egen kroppen, att inte använda våld utan respekt, ödmjukhet, förståelse, ärlighet och acceptans för kroppens begränsningar, sinnesläget och andra omständigheter.

Ahimsa innebär självfallet också acceptans av livets skillnader samt att inte skada andra genom ord, tankar eller gärningar. 

Satya innebär att vara ärlig mot sig själv och andra. Inom asana-träningen ska man t.ex. kunna genomföra sina asanas flytande och med en lugn andning innan man avancerar till efterföljande asana. Yogaträningen ska vara njutbar inte fylld med smärta.

Asteya
handlar om att lära sig att inte fuska, stjäla eller vara avundsjuk på andra. I sin egen asana-praktisering ska man således inte tävla eller jämföra sig med andra yogaelever. Inte heller vara avundsjuk på de som kommit längre i sin asana-träning utan istället hämta inspiration från och lära sig av dem. 

Brahmacharya
handlar om att förhindra yogaelever att bli sexuellt passionerade vid olämpliga tider under månaden. Det finns tider då det anses mer lämpligt för män och kvinnor att uppskatta varandras kroppar. 

Aparigraha
- Det största hindret för att utvecklas är att man alltför snabbt försöker framskrida i yogaställningarna, att man gör andningsövningar och mediterar innan kroppen och sinnet är redo för det samt att man överskattar sin egen andliga nivå.


Namaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0