Vet du vad du äter?

Jag läste en intressant artikel i tidningen Veckans Affärer av Gunnar Lindstedt som handlade om "Vet du vad du äter? 

Ja vet vi moderna storstadsmänniskor hur mat produceras egentligen? På grund av vår okunskap finns risken att vi industrialiserar allt mer av vår matproduktion och på så vis blir av med viktiga näringsämnen. Ja, vi har redan kommit en lång, lång bit på denna väg. Tyvärr. Det är ett vansinne anser jag. 

Jag önskar precis som Niklas EkdahlDN att vi ska få en "gastronomisk revolution" med lokal produktion, skonsam djurhållning och mindre kött. Som det är idag och jag refererar till vad Niklas skrev "i Sverige prioriterar vi låga livsmedelspriser och får den smaklösa, miljöfarliga mat vi ber om". Ja tänk att vi fiskar torsk utanför Norges kust som vi skeppar till Kina för att fileas för att sedan tillbaka i frysta förpackningar till Skandinavien och säljas i våra matbutiker. Hurra för bra miljö- och matpolitik! Eller inte.... 

Jag äter inte kött längre förutom fisk och skaldjur. Tidigare när jag åt kött (dock inte så ofta) så köpte jag köttet hos vår lokala köttbutik runt hörnet i där vi bor. Anledningen var att där visste jag att djuren hade fått växa upp på en lokal bondgård fått all den kärlek som djuret ska få samt att inga onödiga transporter hade krävts! Köttet var självklart dyrare att köpa men åååååhhh vad gott det smakade. Tack vare den fina kvalitén behövde jag inte köpa kött så ofta då jag fick i mig bra protein och en köttbit som smälte i munnen och gav en underbar god smak.  

Kanske kommer senaste trenden från Manhattan till oss....där det gröna köket, kombinationen av miljömedvetenhet, ekologiskt jordbruk och glorifiering av mat som tillagats av människor och inte av maskiner.
Eller som på Harvard Club där det står på menyn från vilken gård varje mat kommer från.  


Ja enbart framtiden kan utvisa hur det blir med genproducerad och industrialiserad mat?.men bra mat kostar pengar. Det är bara något vi måste inse. Mat ger oss livskvalitet så det är värt att lägga pengar på maten anser jag!



Namaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0