Disciplin

För mig är Ashtanga yoga väldigt mycket. Idag är ashtanga yoga för mig disciplin men också få vardagen att fungera så att jag mår bra.

Just nu är tempot i min vardag, kanske inte speciellt högt men intensivt, vilket gör att inte orkar med allt (bl.a. min yogaträning). Eller jag kanske snarare ska uttrycka det som att jag har inte orken att vara fullt så disciplinerad som jag var i januari med min träning hemma på köksgolvet alternativt vardagsrumsgolvet.  

Det är trots allt så mycket lättare att gå hemifrån tidigt, tidigt på morgonen till en yoga shala med en lärare och andra yogi(ni)s i rummet som ger energi och motivation än att ställa sig ensam på köksgolvet med en sovande sambo i sovrummet intill. I yoga shalan är det lite som att lägga en bit av ansvaret och disciplinen hos någon annan än sig själv. För i en yoga shala är det svårare att "fuska" och det är svårare att "ge upp".

Men i slutändan så handlar yoga om att kunna praktisera själv utan hjälp av andras energi.
 
Att hitta den egna självdisciplinen gör man inte på en eftermiddag utan det är en process. För livsituationen förändras hela tiden och med den förändra man sig själv och sin yoga praktisering.

Idag blev det solhälsningarna.


Namaste!


Kommentarer
Postat av: Anonym

tenker også på dette - at jeg helst vil trene med andre. akkurat nå unner jeg meg det, og i andre perioder blir jeg nødt til å trene alene og håper å få mye ut av det også. Kos deg med treningen!

2007-03-14 @ 09:51:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0