Ett litet axplock av yogaböcker

Jag fick en fråga om vad jag tycker om "Ashtanga Yoga The Practice Manual" av David Swenson.


David Swenson
                                                               David Swenson

Jag gillar boken för den passar såväl nybörjare som mer erfararna yogi(ni)s. En fördel är att hela boken är fylld med stora tydliga fotografier som stöds av korta textbeskrivningar. Extra poäng får boken för alla bilder på enklare asana-variationer.

David Swenson ger även bakgrundsinformation om yoga, dristhis, lite historia, lite personlig kuriosa. Jag tycker boken passar bra just för att studera närmare de olika asanas samt ha som en guide när man praktiserar.

På tal om böcker som stöd för att sin yogaträning så är faktiskt en av mina favoritböcker en av mina allra första yogaböcker som jag köpte efter min första yogaretreat med Lino Miele i Danmark sommaren 2002. Innan denna yogaretreat hade jag inte förstått vad Ashtanga yoga var och det kom som en härlig och uppfriskande chock som snabbt blev till ett intresse att lära mig mer om denna yogaform.

Boken jag syftar på är är John Scotts "Ashtanga Yoga - The essential step-by-step guide to dynamic yoga".
JohnScott


Som en första Ashtanga yoga-bok skulle jag hellre rekommendera den än David Swenson trots att John Scott inte har några exempel på asana-variationer.  Jag tycker John Scott beskriver de stegen in och ur de olika asanas på ett mycket lättbegripligt sätt och hur man kopplar andingen till de olika asanas. Många bilder. Många små beskrivande textstycken intill bilderna. Tydliga andningsinstruktioner.

För mig är nyckeln i Ashtanga yoga just  flödet och det besrkvier John på ett bra, tydligt och förståligt sätt för en nybörjare.

Men jag tror det är en smaksak. Johns bok råkade bli min första och det är den jag har vant mig vid. Båda böckerna kompletterar varandra väldigt bra och vilken man än väljer tror jag man blir nöjd. Båda författarna har gedigen kunskap om Ashtanga yoga.

Är man mer intresserad av yogans filosofi så skulle jag snarare rekommendera boken (utifrån min erfarenhet) ”The Heart of Yoga Developing A Personal Practice” av T.K.V Desikachar, som jag snart har läst klart.  

Desikachar

T.K.V. Desikachar beskriver på ett klart och tydligt sätt vad yoga är såväl på ett filosofiskt plan som på ett praktiskt vardagligt plan. Han går också igenom Yoga Sutras på ett lätt förstårligt sätt för en nybörjare.  

Light on Life



Är man ute efter ännu mer tyngre yogafilosofi tycker jag B.K.S. Iyengar har skrivit många intressanta böcker såsom ”Light on Life”, ”Light on Yoga”, ”Light on Pranayama” och ”Light on Yoga Sutras” med flera. De är inte lika lättlästa som ”The Heart of Yoga Developing A Personal Practice” men väldigt tänkvärda.



Avslutningsvis så har vi Yoga Sutras. The one and only yoga book.



Namaste! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0