Söndag med Mysore klass

Jag tycker ofta det känns väldigt varmt, roligt och välkomnade att besöka en yoga shala. Kanske är det för att jag känner mig hemma där. Självklart gör det mycket att både Susanna och JensAstanga Yoga Skole i Köpenhamn och Bodil och PeterYogamudra får mig alltid att känna mig speciell och önskvärd.

Idag undrade Peter om det fortfarande inte fanns någon Ashtanga yoga shala i Malmö och jag svarade att så vitt jag vet så finns det ingen men att vi är ett par stycken som träffas regelbundet och tränar self-practice tillsammans. Han berättade att han kände till en svensk ashtangitjej i Malmö samt eventuellt en danska som ska flytta till Malmö som utövar ashtanga yoga. Han skulle se om han hade kontaktuppgifterna och maila dem till mig!

Kul! Härligt att Peter tänker på mig här borta i Malmö!

Så om M flyttar iväg så kanske jag vinner en ny ashtangivän som jag kan träna tillsammans med i veckorna. Hoppas, hoppas, hoppas! Yogastunderna med M är så guldvärda!

Hur gick då yogan idag? 

Idag var vi sju yoginis och en yogi. Många av de som brukar dyka upp på söndagar var faktiskt inte där men jag antar att regnet, mörkret, hösten och november månad gör sitt till att man väljer att stanna hemma och förhoppningsvis träna där.

Jag är glad att jag kom iväg.

Mysore
passet var ok. Som vanligt var jag ganska ofokuserad. Tyvärr. Att träna utan glasögon hjälper mig och jag försöker använda mig av fokuseringspunkterna men ibland hjälper det bara inte. Särskilt inte när jag är i en ”ny” Mysore klass. Då blir jag ibland mer intresserad av de som tränar bredvid mig än vad jag själv gör – tyvärr. Som tur är blir det mer och mer sällan (jag får trösta mig med det i alla fall). 

Killen som tränade lite längre bort från mig rusade igenom första serien för att hinna till andra. Jag noterade att han gjorde vissa asanas väldigt slarvigt och stressigt (t.ex. Utthita Hasta Padangusthasana, Utthita Parsvasahita och Supta Padangusthasana). Jag är absolut inte den som ska döma andras yoga men idag fick en förståelse för vad Paul Dallaghan menar med att man inte ska få börja andra serien förrän man verkligen behärskar första. Börjar man andra serien för tidigt blir de asanas man gör i första serien oftast väldigt slarviga, vilket jag upplevde denna killens asanas. 

Jag känner personligen ingen stress att hinna vidare till någon ny serie utan just nu är det viktigare att klara av:

  1. Regelbunden träning
  2. Fokus på träningen när jag utför den och inte tänka på något annat
  3. Klara av de asanas som är mindre lätta just nu för mig

Tillbaka till yogan idag…


Jag fick bra justering i Pada Hastasana! Mina bandhas hjälper mig verkligen att komma djupare i denna asana!


Därefter var Peter på mig i Parivritta Trikonasana men alla vridningar just nu känns jättetunga för mig och min rygg upplevs som en stor, klumpig och nästintill omöjlig att vrida…

Slutligen hjälpte Peter mig i Urdhva Dhanurasana. Jag fick bl.a. hålla mina händer på hans fötter och så hjälpte han mig upp. Fantastiskt skönt att få en ordentlig stretch i främre delen av kroppen utan att för den delen få ont i ländryggen (har svårt att sträcka ut mig där). Men allt som har med bakåtböjningar och vridningar i min rygg känns sådär roligt…(se mina kommentarer tidigare angående ryggen).

Det kändes i alla fall roligt att börja denna yogavecka i Köpenhamn!

Namaste!


Kommentarer
Postat av: Anders Swane Lund

Jag är väldigt intresserad av att få tag på kontakt-uppgifterne till dom Ashtanga-lärerna som du nämner i ditt inläg här. Har upptäckt Ashtanga för inte så länge sen, är fortfarande lite nyborjare, men är väldigt sugen på at komma mer in i det,
Namaste
Anders

2007-02-13 @ 15:30:36
Postat av: Gisela

Hej! Jag undrar om du hört något om att det blivit av med ashtanga yoga i malmö? Tacksam för svar!

2007-11-25 @ 21:08:49
URL: http://eskapi.com
Postat av: Johan Haugen

Läste ditt inlägg! Jag bor själv i Malmö och letar och längtar efter en Ashtangayoga lärare att gå till i Malmö.
Jag håller på att utbilda mig i något som heter Ayurvedisk Yoga Massage på Axelsons i Sthlm. Jag har där träffat en Ashtanga lärare som flyttat dit från finland. Han kan tänka sig att hålla i en lör-sön morgon Mysore. Kanske i feb el mars. Finns det intresse. Hans hemsida är www.frankkappas.com

2007-11-26 @ 11:06:14
Postat av: Terese Andersson

Hejsan!

Jag har enbart gått en termin på Astanga Yoga, men är helt såld! Det är något jag inte kan sluta med. Går på ett jättebra yoga ställe i Örebro men ska nu flytta till Malmö/Lund. Finns det någon möjlighet att få följa med någon söndag eller är det mer "self practice"? Mvh Terése

2007-12-17 @ 22:53:39
Postat av: Yogini

Giselea - jag vet inte om det har öppnats någon yoga shala som har Ashtanga yoga i Malmö.

Terese - på söndagar är det "self practice" i Kph men har du tränat i ett halvår så passar self practice alldels utmärkt för dig. Jag kommer inte åka till Kph förän tidigast i slutet av januari/början av februari då all min tid och energi går till min son samt att min kropp måste få återhämta sig och läka fullt ut. Men självklart kan du följa med om du vill det! Du når mig, förutom på bloggen, på [email protected]

Namaste!

2007-12-18 @ 10:13:42
URL: http://yogini.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0