World Tour 2006

World_Tour_2006_1

Äntligen!  


Äntligen kom Guruji, Sri K. Pattabhi Jois, tillsammans med sin dotter Saraswathi Rangaswamy (henne ser ni i mitten av fotografiet längre ner tillsammans med Guruji) som är längst till höger i en vit tröja) och dotterson Sharath Rangaswamy till Skandinavien!

 


Guruji undervisade första serien i Ashtanga yoga under en vecka (14-18 augusti) i Köpenhamn och jag hade möjlighet att deltaga de två sista dagarna! Underbart!


 

Spänning, nervositet och stor förväntan kände jag tidigt torsdag morgon (kl 05:30) när jag la in min yogamatta i bilen och körde från Malmö till träningshallen i centrala Köpenhamn!


 

Jag blev verkligen inte besviken! Det var en enormt häftig känsla att stå i en stor träningshall, normalt använd för basketträning o dyl., tillsammans med 300 andra yogis/yoginis och följa Gurujis instruktioner till första serien i Ashtanga yoga.


 

Jag blev imponerad av att jag var riktigt svettig efter yogapasset trots att vi stod i en stor sal med ingen extra uppvärmning. Jag antar att Gurujis tempo (som passade mig väldigt bra), min koncentration, korrekt andningsteknik samt att vi var drygt 300 personer bidrog till att jag lyckades arbeta upp en bra svett. Härligt!


 

På fredag var det tungt att stiga upp på morgonen men när jag väl satte mig i bilen kom energin och längtan till gemenskapen med de övriga yogamänniskorna till mig snabbt. Det väcktes också en nyfikenhet över hur dagens yogapass skulle bli! Denna dag fick jag assistans av Guruji i asana Utthita Parsvakonasana B. Det var en fantastisk känsla att få assistans av den 91-åriga mästaren av Ashtanga! Whoohw!


 

Jag hoppas att jag snart få träffa honom igen! Förhoppningsvis blir det i Mysore, Indien!


 

Namasate!


World_Tour_2006_3


World_Tour_2006_2

(foto: privata)

Kommentarer
Postat av: Sara

UNDERBART Anna!
Jisses va coolt! Pappa Ashtanga himself alltså!!!
Kul att du har skaffat en blogg också!!! Verkligen kul med en Ashtanga Blogg :O)
Jag kommer bara att vara på scen under ca 4 låtar på Malmöfestivalen. Det är min pojkväns andra band, David & the Citizens, som spelar. Jag körar bara... 20:30 går vi på scen. Hoppas att du kan komma. Det är lite tuffare låtar nu - ny skiva och lite ny stil... Hoppas att du gillar!

2006-08-21 @ 11:08:21
Postat av: Hjärter Dam

Oj vad kul med en ashtanga blogg. Jag har tränat det flitigt under 1,5 år men av ngn lustig (lat?) anledning inte kommit igång efter sommaren. Blev inspirerad nu och ska nog stega in på shalan igen. Man mår ju så bra! Urhärligt att ha träffat Guruji *avis*

2006-10-18 @ 22:35:31
URL: http://hjarterdam79.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0